لینک های دسترسی

Breaking News

عباس ستانکزی: هیچ اختلافی میان رهبران طالبان وجود ندارد


شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان، می‌گوید که "هیچ اختلافی میان اعضای طالبان" وجود ندارد.

او که روز جمعه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) در مراسمی در کابل سخنرانی می‌کرد، گفت که سرکشی، بغاوت و مخالفت در حکومت طالبان وجود ندارد.

ستانکزی افزود: "تمام اعضای امارت اسلامی از امیرالمومنین (رهبر طالبان) گرفته تا یک طالب عادی همه یک دست و یک نظر اند. هیچ مشکلی نیست، هیچ کس با کسی (مخالفت) ندارد و فیصله‌ای که از جانب رهبری صورت می‌گیرد، ما به آن لبیک می‌گوییم، از آن اطاعت می‌کنیم و اوامر آنها را بر خود واجب می‌دانیم، چون در این راه با آنها بیعت کرده ایم، چه خوش ما بیاید یا نیاید."

معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان ادعا کرد که امریکایی‌ها در بیست سال گذشته برای ایجاد دو دستگی، شکاف و اختلاف در بین گروه طالبان "میلیاردها دالر" مصرف کردند، اما موفق نشدند.

به باور این مقام وزارت خارجۀ طالبان، یکی از دلایلی آنچه او کامیابی خواند، یک پارچگی میان گروه طالبان است و هیچ کسی "بغاوت، اختلاف و مشکل" ایجاد نمی‌کند.

این در حالی است که پیش از این،‌ شیر محمد عباس ستانکزی خود گفته بود که اگر اوامر رهبران طالبان مطابق شریعت نباشد، اطاعت از آن واجب نیست.

ستانکزی در اوایل جنوری - سه هفته پس از آنکه طالبان زنان و دختران را از رفتن به پوهنتون‌ها و کار در سازمان‌های غیر حکومتی منع کردند - حین سخنرانی در محفل فراغت شاگردان یک مدرسه در ولایت لوگر گفت که رهبران طالبان در هر سطحی که استند "پیغمبران و صحابه" نیستند، آنان علمای دین در قرن ۲۱ بوده و عاری از اشتباه نیستند.

این مقام طالبان به مخالفت‌ها میان رهبری طالبان اشاره کرده گفت که اگر فردی برای رهبری مشورهٔ درست نمی‌دهد یا رهبری در هر سطحی که باشد تصمیم نادرست اتخاذ می‌کند، باید تمامی افراد آن جامعه صدا بلند کنند و رهبران به آنان گوش فرا دهند و در خود اصلاحات بیاورند.

معاون سیاسی وزارت خارجۀ طالبان پس از این اظهارات، خاموشی اختیار کرد تا سر انجام امروز خلاف آنچه در گذشته گفته بود، بیان کرد.

اینکه چه امری سبب عقب‌نشینی ستانکزی از اظهارات گذشته‌اش در مورد شیوۀ رهبری طالبان شده، مشخص نیست.

اما سخی بیراملی، عضو انستیتوت تحقیقاتی باختر در آلمان، به صدای امریکا گفت که تغییر دیدگاه آقای ستانکزی و یا هر عضو دیگر گروه طالبان به اینکه قدرت مطلقه در اختیار کیست، گفت: "در حال حاضر، گروه موسوم به گروه حقانی‌ها، از طرف گروه کندهار - که ملا هبت‌الله آنرا رهبری می‌کند - کوشش می‌شود تا به حاشیه رانده شود و در دراز مدت قدرت آهسته آهسته از کابل به کندهار انتقال کند."

به باور این تحلیلگر سیاسی و روابط بین‌الملل، تغییر دیدگاه معاون سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در این مرحله نشان‌دهنده تشدید بیشتر جنگ درونی گروه طالبان است.

این در حالی است که سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان،‌ روز شنبه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) در یک گردهمایی در ولایت خوست، مقامات ادارهٔ کنونی طالبان را به ''انحصار قدرت" متهم کرد و تاکید کرد که ''وضعیت کنونی قابل تحمل نیست."

این مقام ارشد طالبان بدون ذکر نام رهبران این گروه گفت که ''امروز آنقدر خود را حقدار می‌دانیم که به چالش کشیدن، انحصار کردن و بدنام کردن تمام نظام در فکر و مزاج ما به یک اساس مبدل شده است."

او در این گردهمایی همچنین گفت که "خداوند اعمال و نیت ما را اصلاح کند. این حالت قابل تحمل نیست."

عظیم‌الله ورسجی، تحلیلگر سیاسی مستقر در امریکا،‌ ایجاد حکومت همه شمول و در نهایت جلوگیری از ''تکرار سناریوی دور اول طالبان'' را از نکات اختلافی دیگر درون گروهی طالبان می‌پندارد.

ورسجی به صدای امریکا گفت: "گروپ حقانی، گروپ قطر و ملا یعقوب [سرپرست وزارت دفاع طالبان] که با جهان به ویژه قطر وامریکا و بقیه جهان در تماس بودند، طرفدار نرمش و تغییرات و گسترش روابط با جهان استند. اما هبت‌الله و هم‌فکرانش در داخل افغانستان و پاکستان طرفدار ادامه سیاست‌های سختگیرانه و تحقق سیاست قبیله زیر نام اسلام استند."

او گفت که در چنگ نگهداشتن مسایلی چون جمع آوری عواید، اختصاص مصارف ادارات و اتخاذ تصامیم بزرگ مذهبی و دولتی از سوی دفتر ملا هبت‌الله، از جمله سایر عوامل اختلاف میان حقانی و رهبر طالبان می‌باشد.

با آنکه تقریباً ۱۸ ماه از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان سپری می‌شود، ادارهٔ این گروه تا حالا سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، به شمول سه کشوری که حکمرانی قبلی طالبان را به رسمیت می‌شناخت: پاکستان، عربستان سعودی و امارت متحدهٔ عرب.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG