لینک های دسترسی

Breaking News

هریس: انتقاد بر هرج و مرج در میدان هوایی کابل نباید تمرکز بر روند تخلیه را مختل کند


خانم هریس در جریان کنفرانس خبری در سنگاپور به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد
خانم هریس در جریان کنفرانس خبری در سنگاپور به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد

کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده می‌گوید که امریکا باید تمرکز بر روند تخلیۀ شهروندان امریکایی و افغان‌های آسیب‌پذیر از افغانستان را حفظ کند و نباید به خاطر انتقادات و پرسش‌ها در مورد هرج و مرج در میدان هوایی کابل، تمرکز بر روند تخلیه مختل شود.

خانم هریس روز دوشنبه ۲۳ اگست (اول سنبله) در یک کنفرانس خبری در سنگاپور، در پاسخ به پرسش‌ها در مورد دلیل هرج و مرج در میدان هوایی کابل طفره رفت، اما گفت: "بدون چون و چرا، باید ارزیابی قوی شود که چه اتفاق افتاد، اما اکنون جای هیچ پرسشی باقی نیست که باید به تخلیۀ شهروندان امریکا، افغان‌هایی که با ما کار کرده اند و افغان‌های آسیب‌پذیر اند، به شمول زنان و کودکان، تمرکز شود."

حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به خاطر هرج و مرج و ازدحام غیرقابل کنترول که در پی آغاز روند انتقال در اطراف میدان هوایی کابل ایجاد شده است، هم از سوی سیاستمداران جمهوریخواه و هم از سوی دموکرات‌ها مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

با آنکه محور بحث خانم هریس با صدر اعظم سنگاپور مسایل مختلف از جمله مقابله با کووید۱۹، امنیت سایبری و همکاری در زمینۀ زنجیرۀ تدارکات بود، پرسش‌ها در مورد افغانستان بر فضای کنفرانس خبری این دو رهبر چیره شده بود.

لی هسین لونگ، صدر اعظم سنگاپور ضمن قدردانی از تلاش‌های ایالات متحده برای مبارزه با دهشت افگنی در افغانستان گفت که از تصمیم امریکا مبنی بر خروج از افغانستان حمایت کرده و گفت که طیاره‌های ترانسپورتی قوای هوایی سنگاپور آمادۀ همکاری در عملیات تخلیه از افغانستان است.

پس از آغاز روند انتقال شهروندان امریکا و سایر کشورها و افغان‌های آسیب‌پذیر به بیرون از افغانستان، هزاران نفر در اطراف میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در شهر کابل تجمع کرده و در تلاش ترک آن کشور اند.

مقام‌های قصر سفید گفته اند که در ۲۴ ساعت گذشته پروازهای نظامی ایالات متحده حدود ۱۰۴۰۰ نفر را از میدان هوایی کابل به بیرون انتقال داده و نیز ۵۹۰۰ نفر دیگر توسط پروازهای سایر کشورهای ایتلاف بین‌المللی از افغانستان تخلیه شده اند.

آمار قصر سفید نشان می‌دهد که از ۱۴ اگست تا حال حدود ۳۷ هزار نفر و از آخر جولای تا حال کم و بیش ۴۲ هزار نفر از افغانستان به بیرون منتقل شده اند.

در همین حال، اردوی آلمان روز دوشنبه از کشته شدن یک محافظ افغان میدان هوایی بین المللی کابل در درگیری مسلحانه بین محافظان افغان میدان و افراد مسلح ناشناس خبرداده است.

خبرگزاری سی ان ان گزارش داده است که درگیری زمانی آغاز شد که یک نشان زن در بیرون میدان هوایی بین المللی کابل بر محافظان افغان میدان گلوله باری کردند.

با این حساب، شمار افرادیکه در اثر گلوله‌باری و ازدحام در میدان هوایی بین المللی کابل پس از تصرف این شهر توسط طالبان کشته شده، به ۲۰ نفر رسیده است.

در همین حال، سفارت امریکا در کابل امروز با نشر ویدیو هایی به زبان های دری، پشتو و انگلیسی گفت که تنها به شهروندان امریکایی، دارندگان کارت اقامت دایمی امریکا و درخواست کنندگان ویزه خاص مهاجرت و ویزه مهاجرت که از سوی این سفارت، نامه رسمی و دستور رفتن به سمت میدان هوایی دریافت می‌کنند، اجازه ورود به میدان هوایی بین المللی کابل داده می‌شود.

XS
SM
MD
LG