لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: بیش از ۱۶۰ هزار یمنی با خطر قحطی مواجه اند


بیش از ۱۲ ادارهٔ ملل متحد روز دوشنبه ۱۴ مارچ (۲۳ حوت) گفتند که ۱۶۱ هزار نفر در یمن احتمالاََ در نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۲ با قحطی مواجه شوند؛ به این معنی که شمار افراد مواجه با قحطی پنج برابر افزایش خواهد یافت.

این هشدار جدی ادارات ملل متحد موسوم به (IPC) در حالی صادر شده است که قرار است این سازمان به تاریخ ۱۶ مارچ کنفرانس جمع آوری کمک سالانه برای یمن را میزبانی کند.

ادارهٔ IPC متشکل از ادارات ملل متحد و سازمان‌های بین المللی کمک‌های بشردوستانه مستقر در یمن است که توسط اتحادیهٔ اروپا،‌ ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی (USAID) و وزارت توسعه بین المللی بریتانیا (UKAID) تمویل می شود. ادارهٔ IPC عدم مصوونیت غذایی در مناطق جنگ زده را ردیابی و سنجش می‌کند.

شورشیان حوثی یمن در سال ۲۰۱۴ میلادی حکومت به رهبری عبدربه منصور هادی، رییس جمهور آن کشور را از قدرت کنار زده و صنعا، پایتخت و برخی از ساحات شمال آن کشور را به تصرف خود آوردند.

ایران از شورشیان حوثی یمن حمایت می‌کند و عربستان سعودی از حکومت عبدربه منصور هادی که در حال حاضر در سعودی در تبعید به سر می برد، حمایت می‌کند.

ایتلافی به رهبری عربستان سعودی که از حمایت ایالات متحده برخوردار است، از مارچ ۲۰۱۵ میلادی به این سو برای به قدرت رساندن حکومت به رسمیت شناخته‌شدهٔ یمن درگیر جنگ است.

اما وضعیت جنگ در آن کشور رو به وخامت نهاده و جناح‌های متخاصم در بن بست به سر می برند. سازمان‌های بین المللی از جمله ملل متحد گفته اند که بدترین بحران بشری جهان در یمن در حال وقوع است.

دیوید بیزلی، رییس برنامه جهانی غذا (WFP) با درخواست بودجه فوری برای جلوگیری از فاجعه قریب‌الوقوع و نجات میلیون‌ها شهروند یمنی گفت: "این ارقام دلخراش تایید می‌کند که ما در حال شمارش معکوس برای فاجعه در یمن استیم و تقریباً زمان لازم برای جلوگیری از آن [فاجعه] به پایان رسیده است."

علاوه بر آن،‌۲.۲ میلون کودک در یمن با خطر سو تغدیه مواجه اند. در این گزارش همچنین آمده است که تا آخر سال ۲۰۲۲ میلادی، نزدیک به ۱.۳ میلیون زن در یمن نیز ممکن با سو تغذیه حاد مواجه شوند.

بر اساس معلومات ملل متحد، در جنگ یمن کم و بیش۳۷۷ هزار نفر کشته شده است و اکثر مردم این کشور با کمبود مواد اولیه از جمله غذا،‌ خدمات صحی و آب آشامیدنی مواجه است.

علاوه بر آن، میلیون‌ها شهروند یمنی در جریان جنگ این کشور از خانه‌های‌شان بی‌جا شده اند.

XS
SM
MD
LG