لینک های دسترسی

Breaking News

آیا حزب جمهوریخواه ایالات متحده دچار انشعاب شده است؟


تحولات چند روز اخیر در ایالات متحده بشمول آخرین تلاش های دونالد ترمپ، رییس جمهور این کشور برای معکوس ساختن نتیجهٔ انتخابات ریاست جمهوری، انقسام در حزب جمهوریخواه را نمایان تر ساخته و این حزب را در یک موقعیت دشوار سیاسی قرار داده است.

مخالفت شماری از اعضای جمهوریخواه کانگرس ایالات متحده با مراسم قانونی شمارش آرای هیات انتخاب کنندهٔ رییس جمهور یا آرای الکتورال کالج که پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را تصدیق می کرد قابل پیش بینی بود.

اما تهاجم حامیان رییس جمهور ترمپ بر مقر کانگرس ایالات متحده و تکرار ادعای های بی اساس وی مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا شگاف های موجود در حزب حامی رییس جمهور ترمپ را بیشتر ساخته است.

کرس ادلسن، استاد در پوهنتون امریکایی می‌گوید:"جزب جمهوریخواه متاسفانه به یک فرقهٔ شخصیتی مبدل شده است. همان گونه که اشاره کردم جمهوریخواه بودن به معنای حمایت کردن از رییس جمهور ترمپ است، بدون درنظرداشت هیچ چیزی. "

اما رییس جمهور ترمپ با برپایی گردهمایی در اطراف قصر سفید ساعت ها قبل از آغاز جلسه شمارش آرای هیات انتخاب کننده رییس جمهور در کانگرس به وارد کردن فشار روی پنس ادامه داد.

آقای ترمپ از مایک پنس، معاون ریاست جمهوری امریکا خواست تا نتایج انتخابات را تایید نکند و آن را برای تصدیق مجدد به ایالت‌ها بفرستد.

اما وفاداری خستگی ناپذیر آقای پنس چهارشنبهٔ هفته گذشته پایان یافت و با نشر نامه‌ای گفت که بر ضد تصمیم کالج الکتورل رای نمی‌دهد. آقای پنس در این نامه نوشته بود: "حلف وفاداری من به حمایت و دفاع از قانون اساسی، مرا مکلف می‌سازد تا در تشخیص اینکه کدام آرای الکتورل شمارش شود و کدام نشود، از صلاحیت خود یکجانبه استفاده نکنم."

اندکی پیشتر از این هرج و مرج، مچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنای ایالات متحده، از رد کردن نتایج انتخابات امتناع ورزید و به همکاران خود از خطرات سیاسی که مخالفت آنان به دنبال خواهد داشت، هشدار داد.

او در یک پیام تویتر نوشت: "به احترام از تصمیم مردم امریکا و دفاع از نظام حکومت‌داری مان رای می‌دهم. رای‌دهندگان، محاکم، ایالت‌ها همه ندا در آوردند. آنان همه حرف خود را زدند. اگر ما [تصمیم] آنان را ملغی کنیم، اینکار برای همیش به جمهوری مان آسیب خواهد رساند."

چندین سناتور جمهوریخواه که در نظر داشتند در مورد نتایج انتخابات اعتراض کنند، پس از رویداد عصر چهارشنبه از این تصمیم دست کشیدند.

اما سناتور جاش هالی اولین سناتوری که حمایت خود را از مخالفت با شمارش آرای هیات انتخاب کنندهٔ رییس جمهور اعلام کرده بود، حتا با وجود آشوبگری ها و محکم شدن عزم دموکرات‌ها و برخی از جمهوریخواهان برای تایید پیروزی جو بایدن، هنوز هم از حرف خود منصرف نشد.

او گفت: "خطاب به کسانی که می گویند جلسهٔ امروز کاملا تشریفاتی و یک مراسم عتیقه است که چند صد سال است آن را انجام داده ایم، می گویم که من با این نظر موافق نیستم. فرصت شنیده شدن و این که مخالفت خود را به ثبت برسانی حیاتی است زیرا این مکانی است که چنین مخالفت ها باید شنیده و بحث شود، به آن رسیدگی شود و در نهایت رفع گردد. "

مت رامنی، یک سناتور جمهوریخواه که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ نامزد این حزب بود از هالی و شماری دیگری از جمهوریخواهان به خاطر حمایت شان از ادعاهای بی اساس ترمپ مبنی بر تقلب در انتخابات به شدت انتقاد کرد.

او گفت: "هیچ کدام از بررسی های کانگرس هرگز نمی تواند این رای دهندگان را قانع کند به خصوص که رییس جمهور به گفتن این موضوع که انتخابات (از وی) ربوده شده ادامه خواهد داد. بهترین کاری که برای نشان دادن احترام به رای دهندگانی که ناراحت استند می توان انجام داد این است که حقایق را به آنان بگوییم. این مسوولیتی است که به دوش داریم و این وظیفهٔ رهبری است. واقعیت این است که جو بایدن رییس جمهور منتخب این انتخابات را برد و رییس جمهور ترمپ باخت. من شخصا آن را تجربه کرده ام – تجربهٔ جالبی نیست. "

این در حالی است که در آخرین روزهای ریاست جمهوری اش ترمپ با احتمال دومین استیضاح نیز رو به رو شده است. موضوعی که اعضای حزب جمهوریخواه را وادار خواهد ساخت تا موضع خود را در هر صورت مشخص سازند.

XS
SM
MD
LG