لینک های دسترسی

Breaking News

همایش شماری از رهبران شیعه و هزاره در کابل به حمایت از طالبان


بیش از ۱۰۰۰ شهروند شیعه و هزارۀ افغانستان با برگزاری همایشی زیر نام "وحدت ملی و صلح پایدار در پرتو عدالت اسلامی" حمایت شان را از حکومت طالبان اعلام کرده و خواستار سهم بیشتر و موثر هزاره‌‎ها در ساختار سیاسی کنونی افغانستان شدند.

جعفر مهدوی، رهبر حزب ملت افغانستان که همایش روز پنجشنبه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) را برگزار کرده بود، حکومت به رهبری محمد اشرف غنی را "تاریک‌ترین" برهۀ تاریخ افغانستان خوانده گفت که در حکومت پیشین، افغانستان استقلال نداشت و به ادعای وی سفارتخانه‌‍‌های خارجی بر همه جنبه‌های حکومت مسلط بودند.

آقای مهدوی که در حکومت‌های پیشین افغانستان عضو شورای ملی نیز بود، ضمن استقبال از عملکرد طالبان گفت که این گروه در تامین امنیت عمومی و اجتماعی، توقف فساد، احیای ارزش‌های اسلامی و احیای دپلماسی مستقل، موفقانه عمل کرده است.

با اینحال، آقای مهدوی گفت که هزاره‌ها به عنوان یکی از چهار قوم اصلی افغانستان، انتظار دارند تا در ساختار قدرت سیاسی و رهبری آن سهم و نقش موثری داشته باشند. او نوید داد که در هفته‌ها و ماه‌های آینده، افغانستان شاهد "شکل‌گیری یک حکومت همه‌شمول" خواهد بود.

حکومت سرپرست کنونی طالبان مشتکل از اعضای آن گروه بوده و اکثریت چهره‌های آن پشتون و سنی اند و هیچ زنی در آن سهم ندارد.

آیت‌الله واعظ‌‌‌‌‌ زاده بهسودی، یکی از رهبران شناخته شدۀ دینی و مراجع تقلید شیعیان افغانستان نیز در همایش روز پنجشنبه خواستار آشتی میان همه‌گروه های قومی در افغانستان شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز در سخنرانی در این همایش خواستار همدلی و همکاری مردم افغانستان شد. او گفت که طالبان در پی انتقام‌گیری نیستند و به گفتۀ وی این گروه تلاش می‌کند تا با اقوام مختلف مذاکره و آنان را در حکومت شامل و مشکلات سیاسی و قومی را حل کند.

طالبان در گذشته به آزار و اذیت هزاره‌ها متهم شده اند. دیدبان حقوق بشر گزارش داده است که طالبان در سال ۱۹۹۸ به "قتل عام" هزاره‌ها در مزار شریف پرداخته و کم از کم ۲۰۰۰ نفر عمدتاً غیرنظامیان هزاره را کشتند.

هزاره‌ها در دو دهۀ پسین هدف حملات مرگبار گروه داعش بوده اند و در صد روز گذشته که طالبان قدرت را در افغانستان در دست گرفته اند، نیز شاخۀ خراسان داعش حملات متعددی بر مساجد شیعیان در سرتاسر افغانستان و ساحات شیعه و هزاره نشین در کابل انجام داده اند که قربانیان آن غیرنظامیان بوده اند.

قاری محمد رضا حیدری، یکی از شرکت کنندگان همایش روز پنجشنبه در غرب کابل نیز با اشاره با افزایش حملات داعش بر هزاره‌ها در کابل گفت که مردم نگران افزایش نفوذ داعش اند.

این نگرانی در حالی ابراز می‌شود که به گفتۀ دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژۀ ملل متحد در امور افغانستان، شاخۀ خراسان داعش در سرتاسر افغانستان نفوذ و فعالیت خود را گسترش بخشیده است.

XS
SM
MD
LG