لینک های دسترسی

Breaking News

توبرکلوز سالانه در افغانستان ۱۰ تا ۱۲ هزار قربانی می‌گیرد - مقامات


مقامات وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گویند که بیماری توبرکلوز در افغانستان سالانه جان بین ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار نفر را می‌گیرد.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان امروز با شعار "ما می‌توانیم توبرکلوز را خاتمه دهیم" از روز جهانی توبرکلوزی تجلیل کرد.

روز جهانی توبرکلوز هر سال در ۲۴ مارچ به منظور افزایش آگاهی در مورد توبرکلوز (سل) و تلاش برای پایان‌دادن به این بیماری همه‌گیر جهانی تجلیل می‌شود.

بر اساس اعلامیه‌ای وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان، داکتر محمد حسن غیاثی، معین پالیسی و پلان این وزارت گفته است که سال گذشته حدود ۷۶ هزار واقعه عادی توبرکلوز و ۴۸۰۰ واقعه مقاوم توبرکلوز به دوا در افغانستان ثبت شد.

او گفته است: "از این میان بیش از ۵۲ هزار تن از آنان کشف و توسط برنامه ملی کنترول توبرکلوز وزارت صحت‌ عامه تحت تداوی قرار گرفته و حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار تن از آنان سالانه از بین می‌روند."

به گفتۀ معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان، توبرکلوز (سل) یک بیماری ساری است و یکی از ده عامل مهم مرگ و میر در کشورهای جهان شمرده می‌شود.

این مقام وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان در مورد آمار سال روان چیزی نگفت اما افزود: "وزارت صحت‌ عامه توانسته با ایجاد ۸۷۷ مرکز صحی، ایجاد لابرتوارهای تشخیصی، توزیع ماشین‌های پیشرفته جن اکسپرت و فراهم‌نمودن سهولت‌های بیشتر برای تداوی بیماران توبرکلوز را در داخل کشور فراهم کند."

سازمان جهانی صحت گفته است که امروزه توبرکلوز یک مساله جهانی است که خطری جدی برای سلامت عمومی دارد. به گفتۀ این سازمان، پایان دادن به این بیماری هنوز یک کار دشوار است.

مقامات این سازمان از سران دولت‌ها خواسته است که به طور فعال به وعده‌های شان در قبال پایان‌دهی به این بیماری عمل کنند و منابع را در بخش مبارزه با توبرکلوز افزایش دهند.

XS
SM
MD
LG