لینک های دسترسی

Breaking News

مرگ ناشی از توبرکلوز در افغانستان سه برابر کروناویروس است - مقام‌ها


وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که سالانه ده‌ها هزار واقعۀ توبرکلوز در این کشور ثبت می‌شود و سال گذشتۀ میلادی نزدیک به ده‌هزار نفر پس از ابتلا به این بیماری جان باخته اند.

داکتر وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامۀ افغانستان در مراسم روز جهانی تجلیل از توبرکلوز روز چهارشنبه ۲۴ مارچ (چهار حمل) گفت که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۹۸۰۰ نفر که به این بیماری مبتلا بودند جان باختند که حدود سه برابر بیشتر از مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ است.

وزارت صحت عامۀ افغانستان تخمین می‌کند که احتمال دارد سال گذشتۀ میلادی، بیش از ۷۰هزار واقعه جدید توبرکلوز در این کشور بوده باشد، اما آقای مجروح گفت که همه‌گیری کروناویروس سبب شد که تشخیص و ثبت واقعات توبرکلوز ۱۳ درصد کاهش یابد.

او افزود: "سیستم صحی افغانستان به دلیل محدودیت‌هایی که پاندمی که کرونا ایجاد کرد، توانست که حدود ۴۸هزار مورد را شناسایی کند و متباقی تعداد واقعاتی است که به دلیل پاندمی از دید دور مانده ولی ارزیابی ابتدایی ما نشان می‌دهد که حدود ۷۳هزار واقعه است."

آمار وزارت صحت افغانستان نشان می‌دهد که ۵۷ درصد مبتلایان ۴۸هزار واقعه ثبت‌شدۀ توبرکلوز را زنان و ۲۱ درصد دیگر را کودکان کمتر از ۱۵ سال تشکیل می‌دهند.

همچنان این وزارت تایید می‌کند که ۷۷ درصد واقعات ثبت‌شده نوع توبرکلوز ریویی است و ۲۴۰۰ واقعه نوعی توبرکلوز است که در مقابل ادویه مقاوم اند.

در همین حال، تفاهمنامۀ همکاری جهت تشخیص و تداوی این بیماری میان وزارت صحت و سفارت ایالات متحده امریکا در کابل برای پنج سال تمدید شد.

راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل گفت که نیاز است تا اطمینان حاصل شود که خدمات صحی گسترده و به موقع در سراسر افغانستان جهت محو توبرکلوز عرضه می‌شود.

آقای ویلسن افزود که بیماری‌های تنفسی و فقر رابطۀ مستقیم با افزایش واقعات توبرکلوز دارد و در این راستا نیز باید برنامه‌های پیشگیرانه روی دست گرفته شود.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامۀ افغانستان در حال حاضر ۶۹ درصد واقعات توبرکلوز مقاوم در برابر ادویه تداوی می‌شود و ۸۵۷ مرکز تشخیص تداوی این بیماری در افغانستان وجود دارد.

XS
SM
MD
LG