لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان ملاقات می‌کنند – منبع


قرار است مذاکرات دو روزه بین نمایندگان حکومت افغانستان و گروه طالبان ماه آینده در قطر برگزار شود.

یک مقام شورای عالی صلح افغانستان که نخواست نامش گرفته شود به صدای امریکا گفت که قرار است این نشست به تاریخ هفتم ماه جولای در دوحه برگزار شود که در نتیجۀ مذاکرات آیندۀ ایالات متحده و طالبان روی آن توافق صورت خواهد گرفت.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که طالبان تا اکنون هر گونه مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده است. اما این گروه گفته است که مقام‌های طالبان مخالف مذاکرات صلح با تمامی نمایندگان جامعه، به شمول مقام‌های دولتی افغانستان، به گونه انفرادی نبوده اند.

قرار است ایالات متحده و طالبان هفتمین دور مذاکرات را در آغاز هفتۀ جاری در دوحه برگزار کنند، مذاکراتی که با توقعات بلند برای ختم جنگ همراه است.

قرار بود زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان در اوایل ماه می روی شرایط صلح با طالبان به توافق برسد، اما مذاکرات زمانی توقف یافت که طالبان پیشنهاد آتش بس و اشتراک در مذاکرات بین الافغانی را تا زمان اعلام تاریخ مشخص خروج قوای بین المللی از افغانستان، رد کردند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت:"امیدوارم با اعلام وقت معین خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، روند مذاکرات سرعت بگیرد و زمینه برای ملاقات با افغان‌ها مساعد شود تا طرح یک نقشۀ راه برای سیستم و حکومت آیندۀ اسلامی ریخته شود."

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که مذاکرات وی با طالبان روی چهار موضوع؛ خروج قوای خارجی از افغانستان، تضمین طالبان از اینکه از خاک افغانستان برای حمله به کشورهای دیگر استفاده نشود، مذاکرات بین الافغانی میان حکومت افغانستان و طالبان و آتش بس پایدار تمرکز دارد.

آقای خلیلزاد گفته است که در مذاکرات آیندۀ وی با نمایندگان طالبان، تلاش خواهد کرد تا با بحث در مورد دو بخش نخست –خروج قوای خارجی و تضمین طالبان- چوکات کاری صلح را تکمیل کند. او تاکید کرد که برای پیروزی این روند، تمام جوانب باید از خود انعطاف پذیری نشان دهند.

صلاحیت ملابرادر

پس از آنکه ملا عبدالغنی برادر، یکی از مقام‌های مهم طالبان شامل مذاکرات صلح شد، امیدواری ها برای پیشرفت در این خصوص افزایش یافت اما شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که هیات مذاکره کننده گفتگوهای صلح طالبان، به شمول ملابرادر، به دلیل بی صلاحیت بودن باعث کندی این روند شده است.

عطا الرحمان سلیم، معاون شورای عالی صلح روز یک شنبه (۲۶ جوزا) گفت:" با آمدن ملاعبدالغنی ‌برادر و ملا فاضل، تصور ما این بود که چون آنها نفرهای مهم طالبان اند... این نقیصه [بی‌صلاحیتی هیات طالبان] رفع شده باشد؛ اما متاسفانه کما فی‌السابق و بیشتر از گذشته این نقیصه در میان هیات طالبان باقی است".

عماد روستای از کابل و ایاز گل از اسلام آباد در این گزارش سهم گرفته است.

XS
SM
MD
LG