لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت در مورد مصرف شربت‌های سرفه دو شرکت هندی هشدار داد


سازمان جهانی صحت روز پنجشنبه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) در مورد مصرف شربت‌های سرفه دو شرکت هندی که عامل مرگ چندین کودک در اوزبیکستان و گامبیا شده است، هشدار داد.

وزارت صحت اوزبیکستان به تاریخ ۲۹ دسمبر ۲۰۲۲ (هشتم جدی) اعلام کرد که کم از کم ۱۹ کودک در شهر سمرقند در اثر مصرف شربت Dok-1 Max تولید شده در شرکت ماریون بیوتک هند جان خود را از دست داده اند.

پس از آن تنظیم کنندگان امور دوایی هند تمام تولیدات این شرکت دواسازی هندی را به حالت تعلیق درآورد و اوزبیکستان واردات و فروش این ادویه را ممنوع کرد.

پیش از آن، مقامات گامبیا نیز از مرگ کم از کم ۶۶ کودک در اثر مصرف شربت‌های سرفه و سرماخوردگی ساخت شرکت میدن هندی خبر داده بود. اما دولت هند و شرکت میدن این ادعا را رد کرده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که محصولات شرکت ماریون بیوتک هندی "غیر معیاری" اند و این شرکت تضمینی در مورد "مصوونیت و کیفیت" آنها ارایه نکرده است.

در بیانیهٔ سازمان جهانی صحت آمده است که تجزیه و تحلیل نمونه‌های شربت در لابراتوارهای تعیین کیفیت اوزبیکستان "مقدار غیرقابل قبول دای ایتیلین گلایکول و / یا ایتیلین گلایکول" را در شربت نشان داده است.

ایتیلین گلایکول مواد بی‌رنگ و بی‌بوی کیمیایی است که بیشتر در محصولات چرب کنندۀ ماشین‌آلات و به مقادیر بسیار اندک در مواد آرایشی کاربرد دارد. خوردن این مادۀ کیمیایی سبب درد شکم، استفراغ، اسهال، بندش ادرار، سردردی و در نهایت، منجر به عدم کفایه و نارسایی حاد گرده، صدمات اعصاب محیطی و مرکزی، کوما و مرگ شده می‎تواند.

سازمان جهانی صحت هشدار داده که ممکن محصولات این دو شرکت مجوزهای بازاریابی در سایر کشورهای منطقه را داشته باشند و یا از طریق بازارهای غیررسمی در سایر کشورها توزیع شده باشند.

در بیانیهٔ آمده است که این محصولات "مصوون نیستند و استفاده از آنها، به ویژه در کودکان، ممکن است منجر به آسیب جدی یا مرگ شود."

XS
SM
MD
LG