لینک های دسترسی

Breaking News

بازی‌های خطرناک؛ فرزندان تان در انترنت مصروف چی اند؟


پست‌های شبکه‌های اجتماعی در مورد بازی‌های کمپیوتری که کاربران، به ویژه کودکان و نوجوانان را به خودکشی ترغیب می‌کند، ماه‌ها پیش از آنکه شناسایی شوند در فضای آنلاین موجود می‌باشند.

تحقیق کنندگان پس از پنج سال تحقیق -۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷- در مورد یکی از این بازی‌های خطرناک به نام "چالش نهنگ آبی" گفتند که آگاهی در مورد این بازی که شماری از کاربران آن خودکشی کردند، ماه‌ها پیش در انترنت وجود داشت.

بر اساس یافته‌های تحقیق جدید، زمانیکه نخستین گزارش خبری در ایالات متحده در مورد بازی نهنگ آبی نشر شد، از تکثیر این بازی خطرناک در پست‌های شبکه‌های اجتماعی به زبان‌های مختلف بین چهار تا نه ماه می‌گذشت.

حال که بازی دیگر کمپیوتری به نام "آزمون مومو" در فضای مجازی به ویژه یوتیوب سروصدای فراوان خلق کرده است، تحقیق کنندگان، مادران و پدران را ترغیب می‌کنند از آنچه در زندگی دیجیتالی یا به عبارۀ دیگر سرگرمی فرزندان شان در فضای آنلاین می‌گذرد، آگاهی کامل داشته باشند.

داکتر ستیفن سمر از مرکز وقایه و کنترول امراض ایالات متحده به خبرگزاری رویترز گفته است که پدران و مادران باید با فرزندان شان در مورد آنچه آنان در فضای آنلاین می‌بینند، بحث آزادانه داشته باشند. به گفتۀ داکتر سمر، رابطۀ قوی میان والدین و فرزندان می‌تواند از پیامد‌های ناگوار سرگرمی با بازی‌های خطرناک کمپیوتری به شمول خودکشی جلوگیری کند.

در پژوهش جدید، دانشمندان نزدیک به ۹۶ هزار پست شبکه‌های اجتماعی و مقاله‌های خبری را در مورد "آزمون نهنگ آبی" جمع آوری کردند که ۲۸ درصد این پست‌ها یا مقاله‌ها در ۱۲۷ کشور جهان، این بازی خطرناک را ترویج کرده یا از آن حمایت می‌کرد.

بازی‌های یاد شده به اشکال مختلف کودکان و نوجوانان را ابتدا به انجام یک سلسله کارهای ساده ترغیب کرده و رفته رفته به آنان سفارش می‌کند تا به خود آسیب رسانده و حتا خود را بکشند که ارسال تصاویر ترسناک یا تهدید بخشی از آن می‌باشد.

در چنین وضعیتی، متخصصان بیشتر بر پدران و مادران تاکید می‌کنند تا افزون بر نظارت دقیق از محتوایی که فرزندان شان در شبکه‌های اجتماعی و در کل فضای آنلاین با آن سرو کار دارند، رفتار و عملکردهای خطرناک عزیزان شان را زیر نظر داشته باشند.

داکتران سفارش می‌کنند که والدین باید با فرزندان شان صحبت کنند که در صورت روبروشدن با بازی‌های خطرناک که آنان را به خودکشی تشویق می‌کنند، چی اقدامی کنند.

XS
SM
MD
LG