لینک های دسترسی

Breaking News

آیا موبایل و آیپد روی کارکرد مغز کودکان تاثیر می‌گذارد؟


یافته‌های مقدماتی یک پژوهش گسترده نشان داده است که استفاده از وسایلی چون موبایل، تابلیت، آیپد و کمپیوتر، با فعالیت و تمامیت مغز و آموزش کودکان تاثیر مستقیم دارد.

پژوهشگران در انستیتیوت صحت ایالات متحدۀ امریکا در تحقیقی در مورد "رشد قابلیت شناختی دماغ" کودکان، بیش از ۱۱ هزار کودک ۹ و ۱۰ ساله را در سرتاسر ایالات متحده مورد مطالعه قرار دادند.

یافته‌های این تحقیق نشان داد که کودکانی که روزانه بیش از هفت ساعت با صفحات تلیفونهای هوشمند، آیپد و غیره در تماس بودند، قشر دماغ شان نازکتر بود. قشر دماغ مسولیت تجزیه و تحلیل اشکال مختلف معلومات حسی را برعهده دارد.

همچنان کودکانی که روزانه حدود دو ساعت با صفحات هوشمند سروکار داشتند، نمرات پایین تری در آزمایش تفکر و زبان گرفتند.

این تنها تاثیراتی است که در کوتاه مدت شناسایی شده است و تا هنوز معلوم نیست که تماس دوامدار و طولانی کودک در جریان روز با صفحات هوشمند در درازمدت چه تاثیراتی بر دماغ آنان خواهد داشت.

پیش از این نیز مطالعات دیگر حاکی از آن بود که کودکانی که بیش از حد تلویزیون تماشا کرده یا خود را با بازی‌های کمپیوتری سرگرم می کنند، به احتمال زیاد چاق شده یا دچار اختلال خواب خواهند شد.

یک مطالعۀ دیگر نیز حاکی از آن بود که سرگرمی دوامدار و بیش از حد کودکان و نوجوانان با فیسبوک، انستاگرام، سنپ چت و دیگر صفحات اجتماعی منجر به مشکلات خواب و بروز برخی اعراض افسردگی در نزد آنان خواهد شد.

اکادمی طب اطفال ایالات متحدۀ امریکا سال گذشته رهنمودی را با این جزئیات در مورد کاربرد صفحات هوشمند نشر کرد:

  • کودکان زیر سن ۱۸ ماه اصلاً نباید با این وسایل سر و کار داشته باشند.
  • کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماه برای مدت کوتاه آنهم به انتخاب والدین شان ویدیوهای با کیفیت عالی را تماشا کنند.
  • کودکان بین دو تا پنج سال نباید بیشتر از یک ساعت آنهم ویدیوهای با کیفیت را در کنار والدین شان تماشا کنند.
XS
SM
MD
LG