لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر به طالبان: اسماعیل مشعل را بی‌درنگ رها کنید


سازمان دیدبان حقوق بشر از بازداشت اسماعیل مشعل، استاد پوهنتون توسط طالبان در کابل انتقاد کرده و از این گروه خواسته است که او را فوراً رها کنند.

این سازمان همچنان از طالبان خواسته است که هرگونه اتهام علیه آقای مشعل را کنار گذاشته و به اقدامات سرکوب‌گرانه خود، در برابر مشارکت زنان و دختران در زندگی عمومی پایان دهند.

اسماعیل مشعل اخیراً در واکنش به تصمیم طالبان مبنی بر منع آموزش و تحصیل زنان و دختران در این کشور، یک کراچی را آماده کرده و در جاده‌های شهر کابل به مردم، به ویژه دانشجویان دختر و پسر کتاب هدیه می‌داد.

مشعل به تاریخ اول فبروری (۱۲ دلو) به صدای امریکا گفت که به هدف حمایت از زنان و دختران در افغانستان، از ادامۀ تدریس در پوهنتون‌های خصوصی کابل خودداری کرده و در حال حاضر بیکار است.

در اعلامیهٔ دیدبان حقوق بشر آمده است: "طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت، بی‌وقفه زنان معترض را که به گونه مسالمت‌آمیز شعار (نان، کار، آزادی) برای همه شهروندان افغانستان سر می‌دادند، خاموش کردند. بازداشت آقای مشعل نشان می‌دهد که عدم تمایل طالبان به تحمل مخالفت‌ها به زنان محدود نمی‌شود."

بازداشت این استاد پوهنتون در روزهای اخیر، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل و گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز خواستار رهایی بدون قید و شرط او از بند طالبان شده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل به تاریخ سوم فبروری (۱۴ دلو) در رشته‌ پیام‌هایی در تویتر گفت که آقای مشعل به دلیل اینکه در واکنش به نقض حقوق زنان توسط طالبان اعتراض مسالمت‌آمیز کرده بود، به گونۀ "خودسرانه" توسط افراد این گروه بازداشت و زندانی شده است.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، نیز از بازداشت این استاد پوهنتون توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و خواهان رهایی او شده بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در صحبت با صدای امریکا تایید کرد که مشعل به خاطر بازجویی از سوی استخبارات طالبان بازداشت شده است، اما نگفت که این استاد پوهنتون به خاطر کدام اتهام بازداشت شده است.

پیش از این عبدالحق حماد،‌ رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان گفته بود که این استاد پوهنتون از مدتی به این‌سو، به گونه‌های مختلف در تلاش "تخریب نظام" این گروه بود.

بستگان اسماعیل مشعل گفته اند که با گذشت بیش از یک هفته، هیچ معلوماتی در مورد مشعل ندارند و طالبان نیز از ارایه هرگونه معلومات در این مورد به آنان خودداری کرده اند.

XS
SM
MD
LG