لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای بدرفتاری با خبرنگاران در بامیان تحقیق می‌شود


رئیس جمهور غنی برای افتتاح میدان هوایی بامیان به آن ولایت سفر کرده بود
رئیس جمهور غنی برای افتتاح میدان هوایی بامیان به آن ولایت سفر کرده بود

دیده‌بان حقوق بشر در افغانستان گفته است که در جریان سفر رئیس جمهور محمد اشرف غنی به بامیان، چندین خبرنگار در آن ولایت لت و کوب و بازداشت شده است.

ریاست جمهوری افغانستان به ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی دستور داده است تا در هماهنگی با ادارۀ محلی بامیان ابعاد این قضیه را بررسی کند تا بر اساس آن با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

از سوی دیگر، احمد شجاع پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر در کابل به صدای امریکا گفت که آن نهاد بدرفتاری و بازداشت خبرنگاران را تقبیح کرده و خواستار برخورد قانونی با عاملان این بدرفتاری است.

آقای شجاع گفت که خبرنگاران رادیوهای آزادی، صدای آلمان، کلید گروپ، سلام وطندار و نسرین، تلویزیون‌های تمدن و آیینه و خبرنگاران وبسایت جمهور و مجلۀ نگاه جوان در این میان شامل اند.

ظفر بامیانی خبرنگار صدای امریکا در بامیان می گوید که در جریان سفر رئیس جمهور غنی به بامیان، یک خبرنگار در بین مظاهره‌چیان و یک خبرنگار دیگر در جریان سفر وی لت و کوب شده اند. او افزود که هفت تن از مظاهره کننده‌گان جنبش روشنایی نیز برای مدت کوتاهی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و سپس رها شدند.

گزارش‌هایی نیز نشر شد که در جریان سفر آقای غنی برای افتتاح میدان هوایی بامیان و شاهراه میدان – بامیان شماری از مظاهره کننده‌گان نیز از سوی پولیس ضرب و شتم و بازداشت شده اند.

شماری از فعالان مدنی هزاره بر ارگ انتقاد دارند که مسیر انتقال برق وارداتی ترکمنستان را از بامیان به سالنگ تغییر داده است. با آنکه حکومت افغانستان به فراهم آوری ۳۰۰ میگاوات برق به بامیان تعهد کرد، فعالان هنوز هم تاکید دارند که لین ۵۰۰ کیلوولت برق وارداتی ترکمنستان باید از بامیان بگذرد.

به همین سلسله، شماری از اعضای جنبش روشنایی که خواستار عبور لین برق ۵۰۰ کیلوولت از بامیان اند، بار بار گفته اند که در جریان جلسات و بیانیه های رئیس جمهور غنی در داخل و بیرون افغانستان اعتراض خواهند کرد.

برخی اعضای این جنبش هشدار داده اند که سفر رئیس جمهور غنی را به بلجیم برای شرکت در کنفرانس بروکسل برای افغانستان به "زهر" مبدل خواهند کرد.

قرار است این کنفراس با شرکت نماینده‌گان ۷۰ کشور و ۳۰ سازمان جهانی به تاریخ پنجم اکتوبر به میزبانی اتحادیۀ اروپایی و حکومت افغانستان برگزار شود و افزون بر تمدید تعهد جهانی به افغانستان، کارکردها در عرصه های مختلف به ویژه روند صلح و انکشاف را در آن کشور بررسی کند.

XS
SM
MD
LG