لینک های دسترسی

Breaking News

برخی افغان‌های انتقال شده به فرانسه آسیب‌های روانی دیده اند – گزارش


دیدبان بان حقوق بشر می‌گوید که اکثر افغان‌هایی منتقل شده به فرانسه پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، در حال حاضر، آسیب‌های روحی و روانی را تجربه می‌کنند.

این نهاد بین‌المللی روز پنجشنبه ۲۴ مارچ (چهارم حمل) در گزارشی گفته است کشور میزبان تلاش‌های زیادی را در این راستا انجام داده است، اما شکاف قابل توجهی از نظر حمایت روانی و اجتماعی وجود دارد.

جوناس بول، یکی از مسوولان دیدبان حقوق بشر، گفته است: "افغان‌های که به فرانسه منتقل شده اند، با آسیب‌های شدید مواجه اند و بسیاری آنان همچنین با سلامت روان خود، دست و پنجه نرم می‌کنند."

دیدبان حقوق بشر افزوده است که فرانسه اقداماتی را برای بهبود وضعیت پناهجویان افغان در آن کشور روی دست گرفته است، اما نیاز است تا این کشور حمایت‌های صحی‌اش را برای پناهجویان به ویژه افغان‌ها افزایش دهد.

بربنیاد این گزارش، پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، فرانسه بیش از سه‌هزار نفر به شمول دوهزار و ۶۳۰ شهروند این کشور را از این کشور بیرون کرده است.

در گزارش آمده است که تمامی افغان‌های منتقل‌شده به فرانسه در جریان تخلیه از افغانستان، در آن کشور اسکان داده شده و نیز وارد سیستم عمومی پناهندگی شده اند.

دیدبان حقوق بشر افزوده است که با ۲۸ نفر به شمول شش پناهجوی افغان و همچنین روان‌شناسان، داکتران، کارشناسان بشردوستانه، نمایندگان سازمان‌های غیردولتی، کارمندان مراکز صحت روانی، نمایندگان افغانان مقیم فرانسه، ترجمانان، و مقامات دولت فرانسه مصاحبه کرده است.

یکی از مهاجران مرد افغان به این نهاد گفته است که خودش در فرانسه است، اما فکر و ذهنش به طرف افغانستان است.

یک زن مهاجر افغان نیز به دیدبان حقوق بشر گفته است که کشور و هموطنان خود را دوست دارد، اما از فرانسه نمی‌تواند برای آنان کاری انجام دهد.

این خانم گفته است که در حال حاضر، با مشکلات زیادی روانی دچار شده و حتا مشکل "یاد فراموشی" پیدا کرده است.

یک زن دیگر افغان به این نهاد گفته است: "من نمی‌توانستم خواب کنم، بنابراین آنها [داوطلبان فرانسوی] مرا به این مرکز [خدمات روانی-اجتماعی] معرفی کردند. اول اینکه نمی‌توانستم چیزی بگویم صرف گریه می‌کردم. اما بعد از یک ماه با لبخند دوباره برگشتم."

دیدبان حقوق بشر گفته است که تعهد فرانسه مبنی بر اولویت‌دهی برای سلامت روانی پناهجویان در این کشور را دریافت کرده است و در این باره به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد.

در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان - ۱۵ تا ۳۰ اگست ۲۰۲۱ - بیش از ۱۲۰ هزار نفر، عمدتاً شهروندان افغان از آن کشور بیرون شدند که بیشتر آنان به ایالات متحده منتقل شده اند، اما هنوز هم هزاران نفر از کسانی که در شش ماه گذشته از افغانستان تخلیه شده اند، در کمپ‌های پناهجویی منتظر سفر به مقصد نهایی اند.

افزون بر آن، شمار زیادی از شهروند افغانستان که در دو دهۀ پسین با نیروها و سازمان‌های خارجی در افغانستان کار کرده اند، هنوز هم در داخل افغانستان به سر برده و منتظر بیرون شدن از آن کشور اند.

XS
SM
MD
LG