لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: نیروهای خارجی باید از ترجمانان افغان محافظت کنند


دیدبان حقوق بشر از نیروهای خارجی که در حال ترک کردن افغانستان اند، خواسته است تا روند "اسکان مجدد" ترجمانان افغان را که با تهدید طالبان روبرو اند، سرعت ببخشند.

این سازمان حامی حقوق بشر روز سه شنبه هشتم جون (۱۸ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت که خروج کامل سربازان خارجی از افغانستان، ترس از حمله طالبان بر ترجمان‌های افغان، کارمندان سفارتخانه‌ها و سایر افغان‌هایی را که با نیروهای خارجی همکاری کرده اند، افزایش داده است.

پتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیا در سازمان دیدبان حقوق بشر در این اعلامیه گفته است افغان هایی که با نظامیان و سفارتخانه‌های خارجی کار کرده اند، در معرض "خطر بزرگ" انتقامجویی طالبان قرار دارند.

خانم گاسمن افزوده است که کشورهایی که در حال خارج کردن نظامیان شان از افغانستان اند، در "بیرون کردن، جابجایی و اسکان مجدد" افغان‌هایی که برای شان کار کرده بودند، بسیار بطی عمل می‌کنند.

در اعلامیۀ دیدبان حقوق بشر از ایالات متحده، بریتانیا، آسترالیا، کانادا، آلمان و هالند به صورت مشخص خواسته شده تا روند صدور ویزه را به افغان‌هایی را که با نظامیان این کشورها کار کرده اند، تسریع کنند.

به گفتۀ پتریشیا گاسمن، این کشورها باید این را درک کنند که راه های عادی بیرون کردن این افغان ها از افغانستان "بسیار زمانگیر" خواهد بود و برای نجات این افغان‌ها و خانواده‌های آنان از حملات طالبان، به تسریع برنامه خروج آنان از افغانستان نیاز است.

دیدبان حقوق بشر همچنین افزوده است که هر چند طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که ترجمانان و سایر افغان‌هایی که با نیرو های خارجی کار کرده اند، در معرض خطر قرار ندارند، اما به گفته این سازمان، طالبان "سابقه طولانی" حمله بر غیر نظامیان را دارند و جنگجویان این گروه به ویژه غیر نظامیان افغان را که در دولت یا نهاد های خارجی کار کرده اند، هدف حمله قرار داده اند.

XS
SM
MD
LG