لینک های دسترسی

Breaking News

مکرون: خروج امریکا از توافق هسته‌ای  'میتواند سبب جنگ' شود


امانویل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، هشدار داده که اگر دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، از توافق هسته ای بیرون شود، ممکن "جنگ" در بگیرد، اما در مورد جزئیات نداد.

آقای مکرون در مصاحبه با مجلۀ اشپیگل آلمان گفته است که خارج شدن از توافق هسته ای ایران ممکن موجب مشکلات پیچیده به شمول "جنگ" شود. اما وی گفت " فکر نمی کنم که دونالد ترمپ جنگ بخواهد."

قرار است رئیس جمهوری ترمپ تا یک هفتۀ دیگر تصمیم بگیرد که آیا ایالات متحده به توافق هسته‌ای ایران پابند بماند یا خیر.

در همین حال رئیس جمهوری ایران احتمال خروج امریکا از توافق یاده شده را "اشتباه تاریخی" خواند و گفت که کشورش در برابر هرگونه تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده، برنامه دارد.

حسن روحانی گفت "هر تصمیمی که هفته آینده گرفته شود در زندگی ملت تغییری ایجاد نخواهد کرد و هر تصمیمی که ترمپ بگیرد، ایران در برابرش ایستادگی خواهد کرد."

خبرگزاری رویترز به نقل قول از دو مقام قصر سفید و یک منبع که از بحث های داخلی ادارۀ رئیس جمهور ترمپ آگاه است، گزارش می دهد که رئیس جمهور ایالات متحده هنوز هم می تواند راهی را پیدا کند تا در توافق هسته ای با ایران، باقی بماند.

رئیس جمهور فرانسه هنگام سفرش به واشنگتن در اواخر ماه اپریل ۲۰۱۸ از همتای امریکایی اش خواست تا از توافق هسته ای ایران، خارج نشود.

بریتانیا، فرانسه و آلمان که همه متحدین نزدیک ایالات متحده اند، به توافق هسته ای ایران متعهد اند و تلاش دارند تا واشنگتن را نیز ترغیب به رعایت این توافق کنند.

اما این کشور ها در عین حال تلاش می کنند تا گفتگو های تازه را در مورد برنامۀ میزایل های بالستیک ایران و فعالیت های هسته ای آن کشور پس از سال ۲۰۲۵ آغاز کنند—یعنی زمانیکه میعاد شرایط عمدۀ توافق هسته ای، به پایان می رسد.

گفتگو در مورد نقش ایران در بحران شرق میان از جمله جنگ سوریه و یمن از سایر مسایلی است که این سه کشور خواهان گفتگو با مقامات ایرانی اند.

آقای ترمپ در گذشته بار ها گفته است که اگر در توافق هسته ای ایران اصلاحات صورت نگیرد، ایالات متحده در نهایت از این توافق بین المللی خارج خواهد شد، اما واضح نیست چگونه.

XS
SM
MD
LG