لینک های دسترسی

Breaking News

نیکی هیلی: تا ۱۰۰ روز در مورد خروج از توافق هسته‌ای ایران تصمیم می‌گیریم


نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحد، هشدار داد که اگر اصلاحات در توافق هسته ای ایران به وجود نیاید، تا ۱۰۰ روز آینده تصمیم امریکا در مورد خروج از این توافق اعلام خواهد شد.

سفیر امریکا در سازمان ملل گفت که "در صد روز آینده یا ما حمایت بین المللی در سختگیری بیشتر علیه این موارد را دریافت می کنیم یا از توافق هسته ای خارج می شویم. این تفاوت سیاست طی یک سال گذشته است."

خانم هیلی بدون نام بردن از کشوری خاص، افزود این کشورها احساس می کنند که شکست توافق هسته ای هزینه های سنگینی به همراه دارد.

نیکی هیلی هشدار داده که سایر امضا کنندگان توافق هسته ای با واشنگتن برای اصلاح این توافق همکاری نکنند، شمارش معکوس برای خروج ایالات متحده از آن توافق، آغاز شده است.

خانم هیلی پنج شنبه شب، طی سخنرانی خود در نشست هماهنگی اعضای حزب جمهوریخواه کنگرس ایالات متحده همچنین گفت که متحد ایران، روسیه، نیز دوست امریکا نیست و نخواهد بود.

خانم هیلی گفت که دولت رئیس جمهور ترمپ با بررسی دقیق اجرای توافق هسته ای به این نتیجه رسیده که اقدامات تهران پس از توافق هسته ای به منافع امریکا در جهان و شرق میانه آسیب بیشتری وارد کرده است.

خانم هیلی خطاب به مقامات تهران گفت " ایران این روزها قوانین بین المللی را درچارچوب برنامه میزایل بالستیک، حمایت از تروریسم، تحریم صادرات اسلحه و حقوق بشر و دیگر موارد نقض می کند. اما برخی از کشورها به علت ترس از برهم خوردن توافق هسته ای، آنها را{مقامات ایرانی} آزاد می گذارند. این روش درست نیست و دولت ما بارها با شهامت این مساله را اعلام کرده است."

رئیس جمهور ترمپ اواسط ماه جنوری بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید نکرد و افزود که اگر جامعه جهانی به تغییراتی که امریکا برای پر کردن خلاء های توافق هسته ای تن ندهد، واشنگتن از آن خارج می شود.

ایالات متحده، ایران را به نقض توافق هسته ای از طریق آزمایش میزایل متهم می کند. ادراۀ رئیس جمهور ترمپ می گوید براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران از آزمایش میزایل بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای منع شده است.

در یک سال گذشته، ایران چند بار میزایل های بالستیک خود را در آن کشور آزمایش کرد، اقدامی که موجب خشم کشور های غربی به خصوص ایالات متحده شده است.

مقامات ایرانی می گوید کهبرنامه میزایل آن کشور جنبه دفاعی دارد، اما نمونه هایی از میزایل و تجهیزات مربوطه ساخت ایران در اختیار برخی گروه ها از جمله حوثی های یمن و حزب الله لبنان مشاهده شده است.

XS
SM
MD
LG