لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر خواستار اعمال فشارهای بیشتر جهانی بر طالبان شد


سازمان دیدبان حقوق بشر از ادامۀ نقض شدید حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار اعمال فشارهای بیشتر جامعۀ جهانی بر این گروه شده است.

هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر روز پنجشنبه نهم جون (۱۹ جوزا) در مطلبی گفته است که نگرانی جامعه جهانی در مورد اعمال محدودیت‌های طالبان برای زنان و دیگر اقشار جامعه در افغانستان کافی نیست و خواستار ممنوعیت سفر مقام‌های طالبان به بیرون از این کشور شده است.

در ماه‌های اخیر،جامعۀ جهانی به ویژه ایالات متحده، اتحادیۀ اروپا، سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی بارها از وضع محدودیت‌‌ها بر زنان و دختران و به ویژه ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

خانم بار همچنین افزوده که زمان آن رسیده است تا کشورها اجماع مبنی بر غیرقانونی‌بودن اقدامات طالبان را به اقدامات هماهنگ تبدیل کرده و به این گروه نشان دهند که جهان آماده است تا از حقوق افغان‌ها، به ‌ویژه زنان و دختران به گونۀ معنادار آن دفاع می‌کند.

مسوول بخش زنان دیدبان حقوق بشر ممنوعیت سفرهای مقام‌های طالبان به کشورهای بیرونی را یکی از راه‌های فشار بر این گروه عنوان کرده و گفته است که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در این مورد اقداماتی را روی دست گیرد.

سازمان ملل متحد برای نخستین‌بار در سال ۱۹۹۹ میلادی بر سفر برخی از رهبران طالبان ممنوعیت وضع کرد تا به ‌عنوان بخشی از واکنش این سازمان به فعالیت‌های "خشونت‌آمیز و تروریستی" در افغانستان باشد، اما ملل متحد سه سال پیش، این تحریم خود را به دلیل آغاز گفتگوها میان نمایندگان ایالات متحدۀ امریکا – طالبان در دوحه، پایتخت قطر برداشت تا آنان بتوانند در این مذاکرات اشتراک کرده بتوانند.

به گفتۀ خانم بار قرار است شورای امنیت ملل متحد در جریان این ماه موضوع معافیت از سفر مقام‌های طالبان را دوباره بررسی کند. او تاکید کرده است که این فرصت مناسب برای تجدید ممنوعیت سفرهای طالبان به بیرون از افغانستان است.

این در حالی است که روز گذشته دیدبان حقوق بشر بار ابراز نگرانی گفت که با اعمال دستورهای جدید طالبان و تطبیق آن‌ها با روش‌های خشونت‌آمیز، فهرست خشونت طالبان علیه زنان افغان طولانی‌تر‌ می‌شود.

خانم بار در مطلبی با اشاره به کابینۀ مردانۀ طالبان، لغو وزارت امور زنان و ایجاد وزارت امر به معروف و نهی از منکر به جای آن، تعطیل مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران، ممانعت کار زنان و ممانعت از سفرهای طولانی بدون محرم زنان در داخل و خارج از افغانستان گفته است که فهرست نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان طولانی و در حال افزایش است.

خانم بار از شش کشوری که به گفتۀ وی "متعهد به داشتن یک سیاست خارجی فمینیستی شده اند" مثل کانادا، فرانسه، آلمان، مکسیکو، ناروی و سویدن، خواسته است که این روند را رهبری کنند و ایالات متحده - که در ۲۰ سال گذشته مشارکت بین‌المللی در افغانستان را رهبری کرده است - باید این کشورها را در انجام این کار تشویق، استقبال و حمایت کند.

XS
SM
MD
LG