لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: تا ۲۷۰۰ شهروند افغان در کمپ امارات متحدۀ عرب در بازداشت به سر می‌برند


سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که بین ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ شهروند افغانستان از ۱۵ ماه به این‌سو در یکی از کمپ‌های پناهجویان در "شهرک بشردوستانۀ ابوظبی" در امارات متحدۀ عرب در بازداشت به سر می‌برند.

این سازمان روز چهارشنبه ۱۵ مارچ (۲۴ حوت) در گزارشی بازداشت این پناهجویان افغانستان را توسط مقامات امارات متحدۀ عرب "خودسرانه" خوانده و از این عمل‌کرد آنان انتقاد کرده است.

این افغان‌ها شامل کسانی اند که همزمان با سقوط افغانستان به دست طالبان، در جریان روند تخلیه توسط ایالات متحده و دیگر کشورهای متحد آن به امارات متحدۀ عرب منتقل شده و از ماه‌ها به این‌سو، در آنجا در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

در گزارش آمده است که این شهروندان افغانستان در کمپ ابوظبی از افسردگی و دیگر بیمارهای روانی رنج می‌برند، مشاوران حقوقی ندارند و کودکان شان از خدمات آموزشی محروم اند.

جوی شیا، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر در امارات متحدۀ عرب گفته است: "مقام‌های امارات هزاران پناهجوی افغان را برای بیش از ۱۵ ماه در شرایط تنگ و فلاکت‌بار، بدون هیچ امیدی به پیشرفت در پرونده‌های شان، توقیف کرده اند."

یک مقام امارات متحدۀ عرب به خبرگزاری رویترز درباره بازداشت این شهروندان افغانستان چیزی نگفته است، اما تاکید کرده که کشورش در همکاری با امریکا و سایر شرکای بین‌المللی برای اسکان مجدد آن تلاش می‌کند.

این مقام امارات متحدۀ عرب که نخواسته است نامش در گزارش ذکر شود، تاکید کرده که برای این پناهجویان افغان مسکن، خدمات صحی، آموزشی و خدمات غذایی ارایه شده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر همچنان گفته است که دولت امارات متحدۀ عرب به ویژه وزارت خارجۀ این کشور تا کنون به سوالات آنان در این مورد پاسخ ارایه نکرده است.

در گزارش آمده است که وزارت خارجۀ امریکا که مسوولیت جابجایی روند تخلیۀ افغان‌ها را به عهده دارد، در نامه‌ای به این سازمان تاکید کرده که ایالات متحده به اسکان مجدد افغان‌های واجد شرایط به شمول پناهجویانی که در شهرک بشردوستانۀ ابوظبی به سر می‌برند، متعهد است.

دیدبان حقوق بشر با شماری از پناهجویان افغان در کمپ ابوظبی مصاحبه کرده و بسیاری آنان گفته اند که با مشکلات زیادی به سر می‌برند و در بیشتر از یک سال گذشته، تحت نظارت پولیس آن کشور قرار دارند. به گفتۀ آنان، پناهجویان افغان در این کمپ از تمامی آزادی‌ها محروم اند و تنها برای خرید اجازه دارند.

سازمان دیدبان حقوق بشر با انتقاد از حکومت امارات متحدۀ عرب گفته است که مقام‌های این کشور قوانین بین‌المللی و دستورالعمل‌های ملل متحد برای برخورد با پناهجویان و مهاجران را رعایت نکرده اند.

این در حالی است که مهاجران و پناهجویان افغان که در کمپ‌های امارات متحدهٔ عرب در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند، در بیش از یک سال گذشته برای چندین بار دست به تظاهرات زده و خواهان اسکان مجدد شان در یک کشور سومی شدند.

پیش از این، یک سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته بود که واشنگتن تلاش می‌کند تا افغان‌های واجد شرایط را به امریکا انتقال بدهد، اما تاکید کرده بود که سابقهٔ این افراد باید بررسی شود.

این سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا همچنین گفت که کشورش با امارات متحدهٔ عرب و سایر کشورها کار می‌کند تا آنعده از افغان‌هایی که واجد شرایط به اسکان ایالات متحده نمی‌شوند،‌ به سایر کشور انتقال داده شوند.

ایالات متحده از اگست ۲۰۲۱ تا حال بیش از ۸۵ هزار پناهجوی افغان را به امریکا انتقال داده است و روند اسکان بسیاری آنان در کشورهای شرق میانه و اروپا پیش برده شده است.

XS
SM
MD
LG