لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات در تخار؛ واکنش صالح به گزارش دیدبان حقوق بشر


دیدبان حقوق بشر می‌گوید که امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور افغانستان افرادی را تهدید می‌کند که در مورد تلفات غیرنظامیان گزارش می‌دهند؛ ادعای که آقای صالح آن را رد کرد.

پتریشا گاسمن، پژوهشگر ارشد امور افغانستان در دیدبان حقوق بشر گفته است: "امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور، تلاش دارد آنانی را خاموش سازد که در مورد یک حملهٔ بالقوهٔ غیرقانونی که سبب کشتن غیرنظامیان، به شمول کودکان شد، گزارش دادند."

دیدبان حقوق بشر به نقل از خانم گاسمن نوشته است که حکومت افغانستان باید هرچه زودتر توقیف شدگان را رها کرده و تحقیقات بی‌طرفانه را در این خصوص راه اندازی کند.

آقای صالح در واکنش به گزارش دیدبان حقوق بشر در یک تویت نوشته است که حکومت افغانستان آزادی‌های قانونی را خاموش نمی‌سازد.

او نوشته است: "ما در مقابل، آزادی کشتن، آزادی اختطاف، آزادی آزار و اذیت، آزادی تجاوز جنسی، آزادی سرقت، آزادی کشتار عام، آزادی غصب ملکیت‌عامه، آزادی اخاذی و به قفس انداختن مدافعین آزادی، ایستاده ایم."

دیدبان حقوق بشر امروز ۲۳ اکتوبر (دوم عقرب) با نشر گزارشی گفته است که براساس گزارش‌ها نیروهای افغان دیروز در ولایت تخار یک مسجد را مورد حملهٔ هوایی قرار دادند که در آن ۱۲ کودک کشته و ۱۸ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

اما آقای صالح در صفحهٔ فیس‌بوک‌اش نوشته است: "خبر کشته شدن اطفال در مسجد در تخار بی اساس است. آنهایی که نیرو های ما را دیروز به خاک و خون کشانیده بودند نابود شدند و ثبوت غیر قابل انکار در اختیار ما قرار دارد. با کسانی که شایعه را سرخط ساخته اند برخورد قانونی خواهد شد. من ثبوت را خودم مشاهده کردم و با صلاحیت دولتی و اخلاقی این حرف را نوشتم."

دیدبان حقوق بشر گفته است که نیروهای امنیتی افغان در هفته‌های اخیر در درگیری‌های شدید ولایت تخار، تلفاتی را متحمل شده اند.

اما این سازمان نگاشته است که قوانین جنگ اجازهٔ حملات علیه اهداف نظامی را می‌دهد و طرفین درگیر نباید دست به حملات عمدی بر غیرنظامیان بزنند.

بر اساس گزارش هیات معاونت ملل متحد در افغانستان، در شش ماه نخست سال جاری، زنان و کودکان ۶۵ در صد تلفات افراد ملکی ناشی از حملات هوایی نیروهای افغان را تشکیل داده اند.

اما وزارت داخلهٔ افغانستان گزارش داده است که گروه طالبان تنها در جریان ۲۸ روز گذشته بیش از ۱۱۶۰ حمله تهاجمی را بر نظامیان و غیرنظامیان افغان انجام داده اند که تلفات سنگین را به بار آورده است.

طارق آرین سخنگوی این وزارت، روز چهارشنبه ۲۱ اکتوبر (۳۰ میزان) گفت که این حملات طالبان منجر به کشته و زخمی‌شدن بیش از ۵۵۵ غیرنظامی افغان شده است.

XS
SM
MD
LG