لینک های دسترسی

Breaking News

مارتین گریفیتس:‌ منتظر رهنمود طالبان برای کار زنان در سازمان‌های غیردولتی استیم


مارتین گریفیتس، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشر دوستانه
مارتین گریفیتس، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشر دوستانه

معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشر دوستانه روز دوشنبه ۳۰ جنوری (۱۰ دلو) گفت که منتظر رهنمود‌های مقامات طالبان در خصوص اجازه کار به زنان افغان در بخش‌‌های بشردوستانه است.

مارتین گریفیتس که با تازگی از افغانستان دیدن کرد در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویارک به خبرنگاران گفت: "بیایید ببینیم که آیا این رهنمود‌ها صادر می‌شود یا خیر؛ بیایید ببینیم که آیا آنها مفید اند یا خیر؛ بیایید ببینیم چه فضایی برای نقش اساسی و محوری زنان در ماموریت‌های بشردوستانه ما وجود دارد."

طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر ۲۰۲۲ زنان را از ادامهٔ کار در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی منع کردند. به تعقیب این دستور، سازمان‌های غیردولتی بین المللی عمده فعالیت‌های خود را در افغانستان تعلیق کردند.

گریفیتس هفتهٔ گذشته با مقامات صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) رییس موسسهٔ محافظت از کودکان (Save the Children) و رییس عمومی موسسهٔ پاملرنه ( Care International) به کابل سفر کرد و با مقامات ارشد طالبان، به شمول وزیران داخله، خارجه، اقتصاد و معاونین اول و دوم ریاست الوزرای طالبان ملاقات کرد.

این مقام ملل متحد روز دوشنبه گفت که در جریان سفرش به کابل از مقامات طالبان خواست تا به زنان اجازه بدهند که در جریان سرما کمک‌های بشری را برای نیازمندان فراهم کنند. به گفتهٔ گریفیتس: ''افغانستان زمستان وحشتناکی را سپری می‌کند."

این مقام ارشد ملل متحد ابراز امیدواری کرد که سازمان‌های امداد رسانی دیر منتظر رهنمود‌های طالبان برای کار زنان نمانند، زیرا با گذشت هر روز،‌ و بدون فعالیت سازمان‌های امداد رسانی، مردم افغانستان روزگار خوب نخواهند داشت.

از تاریخ ۱۰ جنوری به اینسو برفباری های شدید در برخی مناطق افغانستان رخ داده و این کشور با قطع جریان برق مواجه بوده و در عین حال، درجه سردی هوا در بخشی‌‌های از این کشور به منفی ۳۳ درجه سانتی‌گراد رسیده است.سرمای شدید به تازگی موجب مرگ دست کم ۱۶۶ نفر نقاط مختلف افغانستان شده است.

با وجود دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی، وزارت صحت طالبان گفته است این دستور را در آن وزارت عملی نمی‌کند.

گریفیتس افزود که در جریان سفرش به کابل به مقامات طالبان گفته است که اگر آنان دستور منع کار زنان را در سازمان‌های غیردولتی لغو نمی‌کنند، دست کم استثنا‌ها را گسترش دهند تا همه بخش‌های کمک‌های بشردوستانه زیر پوشش قرار بگیرند.

این مقام ارشد ملل متحد گفته است در مورد اینکه آیا رهنمود طالبان برای از سرگیری کار زنان در سازمان‌های غیردولتی موثر خواهد بود یا خیر، نظریات متفاوت وجود دارد. اما گریفیتس تاکید کرد که " دیدگاه ما این است که این پیام به صورت روشن ارایه شده است که زنان علاوه بر داشتن حقوق، کارگران اصلی و اساسی در بخش بشردوستانه استند و ما باید آنان را دوباره در کار ببینیم."

بحران بشری

افغانستان در حال حاضر در وسط یکی از سردترین زمستان های خود قرار دارد، سرمای شدیدی که به دنبال خشکسالی‌های شدید،‌ چندین دهه‌ منازعه و سقوط اقتصادی در این کشور مصادف شده است. ملل متحد می‌گوید که ۲۸ میلیون جمعیت افغانستان به شدت به کمک‌ نیاز دارند؛‌ شش میلیون نفر در این کشور در یک قدمی قحطی قرار دارند و نزدیک به چهار میلیون کودک از سو‌تغذیه در این کشور رنج می‌برند.

سوفیا اسپریچمن سینیرو، رییس عمومی موسسهٔ پاملرنه که از طریق ویدیو کنفرانس در نشست خبری با گریفیتس پیوست، گفت که سازمان‌های غیردولتی بین المللی ۷۰ در صد کمک‌های بشری را در افغانستان فراهم می‌کنند.

سینیرو افزود که زنان در سازمان‌های غیردولتی کمک‌های حیاتی را برای سایر زنان فراهم می‌کنند و ممنوعیت کار آنان در این سازمان‌ها به قیمت جان مردم تمام‌ می‌شود.

او گفت سازمان‌های امداد رسانی بین المللی بدون سهمگیری زنان محلی نمی‌توانند خدمات را برای میلیون‌ها زن و کودک در افغانستان فراهم کنند.

به گفتهٔ او، بسیاری از زنان که در سازمان‌های غیردولتی کار می‌کنند یگانه نان‌آور خانوادهٔ شان استند و اگر کار نکنند، پول نخواهند داشت تا خانواده‌های شان را کمک کنند.

گریفیتس گفت که اگر طالبان استثناهای بیشتر را برای ادامهٔ فعالیت زنان در سازمان‌های غیرحکومتی قایل نشوند،‌ چنین وضعیت ''ممکن ضربهٔ‌ مرگبار" برای بسیاری از برنامه‌های حیاتی بشردوستانه در افغانستان باشد.

XS
SM
MD
LG