لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ: از افزایش نرخ مواد غذایی و ناتوانی اقتصادی در افغانستان نگرانیم


کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ با ابراز نگرانی می‌گوید که بهای مواد خوراکی، نفت و دیگر اقلام ضروری در افغانستان به گونۀ بی‌سابقه افزایش یافته و شهروندان این کشور توان خرید آن را ندارند.

این کمیته ناوقت روز چهارشنبه ۱۳ جولای (۲۲ سرطان) در گزارشی گفت که پس از مسلط شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان، تنها نرخ آرد، ۶۸ درصد، روغن ۵۵ درصد، تیل دیزل ۹۳ درصد و کود کیمیایی تا ۱۰۷ درصد افزایش یافته است.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ قطع کمک‌های بین‌المللی، مسدود ماندن دارایی‌های این کشور در بانک‌های خارجی و تشدید خشک‌سالی در این کشور را از عوامل عمدۀ بحران اقتصادی عنوان کرده است.

در این گزارش به نقل از یکی از دوکانداران آمده است که بسیاری مشتری‌هایش پیش از سقوط افغانستان به دست طالبان، ماهانه بیش از ۲۰هزار افغانی مواد خوراکی و دیگر اقلام ضروری خرید می‌کردند، اما حالا این رقم به ۵۰۰۰ افغانی کاهش یافته است.

این دوکاندار همچنان گفته است که مشتری‌هایش به مشکل این مقدار پول را برای هزینه کردن مواد خوراکی پیدا می‌کنند.

بر اساس آمار ملل متحد در حال حاضر، حدود ۲۳ میلیون شهروند افغانستان گرسنگی حاد را تجربه می‌کند و ۹۵ درصد مردم این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند. این سازمان همچنین گفته است که ۱۰ میلیون کودک افغان برای زنده ماندن به کمک‌های فوری نیاز دارند.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ همچنان گفته است که با تشدید بحران بشری در این کشور، آنان فعالیت‌های شان را برای رسیدگی به خانواده‌های آسیب‌پذیر افزایش داده و از آغاز امسال تا کنون به ۵۶ هزار نفر پول نقد توزیع کرده است.

در گزارش آمده است: "ما همچنان به حدود ۱۱هزار دهقان آسیب‌دیده از خشک‌سالی کمک کرده‌ایم تا فعالیت‌های کشاورزی خود را از سر گیرند. بسیاری از آن‌ها مجبور شده اند تا برای مدتی کار دهقانی خود را به دلیل خشونت‌ها متوقف کنند."

این نهاد بین‌المللی همچنان تاکید کرده که با وجود ادامۀ کمک‌ها، نیازمندی‌های بشری در افغانستان به گونۀ قابل توجهی افزایش یافته و از جامعۀ جهانی و دیگر نهادهای بین‌الملی خواسته است برای جلوگیری از بحران بشری در این کشور، به کمک‌های شان ادامه دهند.

این در حالی است که در روزهای اخیر برخی از باشندگان کابل از افزایش بهای تیل و گاز مایع ابراز نگرانی کرده و گفته اند که نرخ هر لیتر تیل پترول و دیزل از ۲۰ تا ۳۰ افغانی افزایش یافته است.

به گفتۀ آنان در حال حاضر، بهای یک لیتر تیل پترول به ۹۵ افغانی و یک لیتر تیل دیزل به ۱۳۰ افغانی رسیده است. آنان با انتقاد از ادارۀ طالبان گفته اند که این گروه توانایی کنترول نرخ مواد اولیه و نفت را در این کشور ندارد.

اما هفته گذشته، دفتر ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرای طالبان گفت که برخی از حلقات در بلندبردن قیمت‌ها به ویژه نفت در این کشور دست دارند و تلاش‌های آنان برای پایین‌ نگهداشتن قیمت‌ها و پی‌گیری کسانی که مرتکب این عمل می‌شوند، جریان دارد.

XS
SM
MD
LG