لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ: دولت‌ها باید با افغانستان تعامل کنند


یک مقام ارشد کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ به خاطر ادامۀ تحریم‌ها و توقف کمک‌های بین المللی به افغانستان و جلوگیری از ارایه خدمات اساسی به افغان‌ها ابراز خشم کرده و گفته است که دولت‌ها باید با افغانستان تعامل کنند.

دامینیک ستیلهارت، مدیر عملیاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، روز دوشنبه ۲۲ نومبر (اول قوس) در بیانیه‌ای گفت که پس از یک بازدید شش روزه از شفاخانه‌های افغانستان و دیدن رنج و مشقت افغان‌ها ناراحت است.

استیلهارت گفت: "زمانیکه در بخش اطفال بزرگترین شفاخانۀ کندهار رفته و به چشمان کودکان گرسنه و چهره‌های والدین نا امید آنان نگاه کنید، این وضعیت مطلقاً ناراحت کننده است."

او با اشاره به بحران بشری موجود در افغانستان گفت: "دولت‌ها باید با افغانستان تعامل کنند. این یگانه راه جلوگیری از سقوط کامل خدمات ضروری مانند مراقبت‌های صحی و آموزشی است. ملاحظات سیاسی نباید در اقدامات بشردوستانه دخالت کند."

اوایل ماه روان، ملل متحد هشدار داد که اگر کمک فوری با مردم افغانستان صورت نگیرد، نصف جمعیت آن کشور در زمستان پیش‌رو گرسنه خواهند ماند. برنامۀ جهانی غذا گفته است که نرخ مواد نفتی و مواد غذایی در افغانستان بلند رفته و سبب تشدید بحران بشری در آن کشور شده است.

در همین حال، به منظور جلوگیری از فروپاشی سیستم صحت عامۀ افغانستان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ حمایت و فراهم آوری مصارف و تجهیزات ۱۸ مرکز صحی حوزوی و ولایتی را در آن کشور به عهده گرفته است.

مدیر عملیاتی کمیتۀ بین‌المللی صلیب همچنین گفته است که مشقت کنونی غیرنظامیان در افغانستان، ساختۀ دست انسان و نتیجۀ تصمیم جامعۀ جهانی برای اعمال تحریم بر رژیم طالبان است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، شمار زیاد کشورهای کمک کننده به حکومت پیشین افغانستان کمک‌های خود را متوقف کرده و نیز میلیاردها دالر سرمایۀ افغانستان در بانک‌های خارجی منجمد شده است.

جامعۀ جهانی تا کنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و به خاطر وضعیت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران ابراز نگرانی کرده است.

تحلیلگران به این باور اند که واشنگتن و دیگر حکومت‌های غربی گزینه‌های اندک در افغانستان دارند: یا با طالبان کار کنند و همدست تخطی‌های حقوق بشری آن گروه باشند، یا هم شاهد وخامت بحران بشری در آن کشور باشند.

با اینحال، مدیر عملیاتی کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید که کمک کنندگان خارجی افغانستان باید "راه حل خلاقانه" پیدا کرده و جان میلیون‌ها افغان را نجات دهند.

او هشدار داد که تحریم اقتصادی به هدف فشار وارد کردن بر کسانی که قدرت را در افغانستان در دست دارند، منجر به مشقت میلیون‌ها نفر در سرتاسر افغانستان شده و دسترسی آنان را به نیازمندی های اساسی قطع خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG