لینک های دسترسی

Breaking News

وضعیت رقت‌بار پناهجویان در مرز بلاروس و پولند


صدها پناهجو بشمول زنان و کودکان که از چندین روز بدینسو در سرمای شدید در مرز میان بلاروس و پولند گیر مانده بودند، به یک انبار بزرگ در بلاروس منتقل شدند.

این پناهجویان به این امید به مرز بلاروس و پولند سرازیر شده اند تا خود را به کشور‌های اروپایی برسانند، اما مرزبانان پولندی به این پناهجویان اجازهٔ ورود به آن کشور را نمی‌دهند.

شماری از این پناهجویان می‌گویند که با آیندۀ نامعلوم مواجه اند و نمی‌دانند که آیا به کشورشان عودت داده می‌شوند یا خیر.

در همین حال شماری از پناهجویان افغان که اخیرا با عبور از مرز بلاروس خود را به پولند رسانیده اند می‌گویند که مهاجرین در مرز بلاروس با پولند در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برند.

دو پناهجوی افغان که پس از تحمل سختی‌های زیاد سرانجام موفق شدند خود را به پولند برسانند، حکایت دارند که چاره‌ای جز انتخاب این راه پر خطر نداشتند.

یکی از این پناهجویان گفت: "پس از تسلط طالبان بر افغانستان چاره‌ای جز ترک وطن خود نداشتیم زیرا پدر و مادرم برای حکومت پیشین افغانستان کار می کردند. ما به طور مداوم با تهدید طالبان رو به رو بودیم. آنها از هر فرصتی برای تهدید ما استفاده می‌کردند و می‌گفتند که اگر ما را پیدا کنند یا محل زندگی ما را بیابند، ما را خواهند کشت. برای همین ناچار به ترک افغانستان شدیم و نمی‌توانیم به کشور خود برگردیم. "

این دو پناهجوی افغان که نخواستند نام‌شان در این گزارش ذکر شود در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفتند که وضعیت مهاجرین در مرز بلاروس و پولند بسیار وخیم است و اغلب حتا به آب و غذا نیز دسترسی ندارند.

یکی از این پناهجویان که نخواست نامش گرفته شود، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: "به دلیل سرمای بیش از حد در ۲۴ساعت اول که آنجا بودیم فقط توانستیم یک یا دو ساعت بخوابیم. هوا به شدت سرد بود. ما آتش درست کردیم اما آب و غذا نداشتیم. وضعیت بدی بود. "

ارسلان آزادین، یک داکتر پولندی که در شفاخانه‌ای در ۵۰ کیلومتری مرز پولند با بلاروس به وضعیت این پناهجویان افغان رسیدگی می‌کند، وضعیت مهاجرین در جنگل های نزدیک مرز پولند با بلاروس را رقت بار توصیف کرد.

او گفت: "اگر وضعیت این افراد را با زمانی که آنان در آن جنگل سرد به سر می‌بردند مقایسه کنیم، می‌توانم بگویم که مثل این است که از جهنم به بهشت آمده اند. آن جنگل به دلیل سرمای بیش از حد مرگبار است. "

این دو نفر گفته اند که پس از چهار روز سرگردانی در سرمای طاقت فرسای جنگل و نداشتن آب و غذا سرانجام توسط یک غریبهٔ پولندی نجات داده شدند.

اما برای صدها مهاجر دیگر، بخت برای عبور از مرز پولند هنوز با آنها یار نبوده و امروز پس از انتقال به یک انبار بزرگ در داخل خاک بلاروس در انتظار آیندۀ نامعلوم بسر می برند.

برخی از پناهجویان در مرز میان بلاروس و پولند، کودکان شان را نیز با خود دارند و به امید رسیدن به اروپا روزهای دشواری را سپری می‌کنند.

کشورهای غربی، الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس را متهم کرده است که از پناهجویان برای بی‌ثبات سازی این اتحادیه استفاده می‌کند تا از تعزیرات اتحادیهٔ اروپا بر این کشور انتقام‌جویی کرده باشد.

اما رییس جمهور بلاروس این اتهامات رارد نموده گفته است که حکومت‌اش تنها در فصل خزان سال روان در حدود ۵۰۰۰ مهاجر غیرقانونی را از این کشور اخراج کرده است.

XS
SM
MD
LG