لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: روازنه ۱۱هزار نفر در افغانستان واکسین کووید۱۹ می‌شوند


وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که در حال حاضر، روند تطبیق واکسین کووید۱۹ در سراسر این کشور جریان دارد و روزانه تا ۱۱هزار نفر این واکسین را دریافت می‌کنند.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه نهم فبروری (۲۰ دلو) به صدای امریکا گفت که در حال حاضر، ۳۷۷ مرکز واکسیناسیون در مرکز و ولایات فعال است که از این میان، ۱۶ مرکز آن در کابل فعالیت دارد.

آقای هژیر افزود که از آغاز تطبیق واکسین کووید۱۹ در این کشور، تا کنون بیش از هشت میلیون نفر واکسین دریافت کرده و تلاش‌ها در این زمینه جریان دارد.

او تاکید کرد با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، تاکنون ۳.۶ میلیون نفر واکسین شده اند. سخنگوی وزارت صحت تاکید کرد که آنان تلاش‌های شان را برای تطبیق واکسین کووید۱۹ در این کشور افزایش داده اند.

کمپاین واکسیناسیون کروناویروس در افغانستان به تاریخ ۱۶ اپریل سال گذشته در کابل آغاز شد و سپس به ۳۴ ولایت این کشور گسترش یافت. براساس تصمیم وزارت صحت افغانستان واکسین کووید۱۹ به افراد بالای ۱۸ سال تطبیق می‌شود.

در حال حاضر واکسین سینوفارم چینی، جانسن ایند جانسن امریکایی و واکسین تولید شدۀ هند در افغانستان تطبیق می‌شود. سخنگوی وزارت صحت حکومت طالبان همچنین گفت که در حال حاضر، ۳.۵ میلیون دوز واکسین مختلف را در اختیار دارند.

آقای هژیر افزود که سازمان‌ها و برخی از کشورها، بیش از پنج میلیون دوز واکسین دیگر به افغانستان تعهد کرده اند که قرار است این مقدار واکسین کووید۱۹ به زودی به افغانستان انتقال یابد.

اخیراً امریکا از طریق برنامهٔ کوواکس یک میلیون دوز واکسین کروناویروس را به مردم افغانستان کمک‌ کرد. پیش از آن نیز ایالات متحده ۳.۳ میلیون دوز واکسین جانسن ایند جانسن را در اختیار افغانستان قرار داده بود.

چین یک میلیون دوز واکسین سینوفارم را ماه گذشته به افغانستان تحویل داد و تعهد کرد که دو میلیون دوز دیگر را نیز فراهم خواهد کرد. هند نیز در گذشته در این عرصه با مردم افغانستان کمک کرده است.

این در حالی است که روز گذشته این وزارت گفت که با گذشت هر روز واقعات مثبت کووید۱۹ در این کشور رو به افزایش است و تنها در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳۱ واقعۀ جدید در ۱۵ ولایت ثبت شده است.

بیماری کووید۱۹ برای بار نخست در آخر دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ولایت هوبی چین شیوع کرد و سپس به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

بر اساس تازه‌ترین آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا حال نزدیک به ۴۰۱ میلون نفر در سراسر جهان به این بیماری کشنده مبتلا شده اند که از این میان، نزدیک به شش میلیون نفر در سراسر جهان در اثر این بیماری جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG