لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم پاکستان اسامه بن لادن را 'شهید' خطاب کرد


عمران خان، صدر اعظم پاکستان در سخنرانی در پارلمان آن کشور رویکرد حکومت های قبلی پاکستان را همکاری با امریکا برای مبارزه با دهشت افگنی نکوهش کرد و گفت که حملات طیاره‌های بی سرنشین امریکایی به خواست حکومت‌های قبلی پاکستان صورت می‌گرفت.

عمران خان روز پنجشنبه ۲۵ جون (پنجم سرطان) گفت که پاکستان در جنگ بر ضد دهشت افگنی ۷۰ هزار قربانی داده و به گفتۀ وی ایالات متحده "بار ناکامی در جنگ افغانستان" را به دوش پاکستان می‌اندازد.

عمران خان خطاب به قانون‌گذاران پاکستانی و با انتقاد از حکومت‌های پیشین پاکستان گفت: "عملکرد آنان (حکومت‌های پیشین پاکستان) برای پاکستان مایۀ شرم زیاد است. امریکاییان آمدند و در ایبت آباد اسامه بن لادن را شهید کردند، سپس تمام دنیا به ما بد و رد گفت. متحد ما می آید و در کشور ما کسی را می‌کشد و ما خبر نیستیم".

شهید خطاب کردن اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکۀ تروریستی القاعده، صدر اعظم پاکستان را در شبکه‎های اجتماعی زیر انتقاد فراوان قرار داده است.

محسن داور یک عضو ارشد تحریک تحفظ پشتون پاکستان در تویتر نوشته است: "با شهید خطاب کردن اسامه بن لادن، صدر اعظم پاکستان این ادعای تحریک تحفظ پشتون را مهر تایید زد که دولت ما به بهای خون پشتون از دهشت افگنی حمایت می‌کند".

همچنین، مایکل کوگلمن تحلیلگر امریکایی و آگاه مسایل افغانستان و پاکستان در تویتر نوشته است: "توصیف شهید به اسامه بن لادن از سوی عمران خان، این ادعای پاکستان را که دیگر از دهشت افگنی حمایت نمی‌کند، به شدت زیر سوال می‌برد."

عمران خان گفت که حکومت وی رویکرد متفاوتی با ایالات متحده دارد. او گفت: "اکنون ما جنگ هیچ کسی را به پیش نمی‌بریم و روابط ما مبتنی بر اعتماد است. حال هیچ کسی در امریکا ما را تحقیر نمی‌کند، بلکه در دیدار من با دونالد ترمپ از من قدردانی و خواسته شد که در آوردن صلح با آنان همکاری کنم."

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه گزارش سالانۀ مبارزه بر ضد دهشت افگنی در جهان را نشر کرد و در آن پاکستان به حمایت از گروه های تروریستی که در افغانستان و هند حملات را انجام می‌دهند، متهم شده است. در این گزارش آمده است که پاکستان هنوز هم لانۀ امن دهشت افگنان است.

XS
SM
MD
LG