لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان راهپیمایی به سمت اسلام آباد را از ترس ایجاد 'آشوب' لغو کرد


عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، روز شنبه ۲۶ نومبر (پنجم قوس) گفت که راهپیمایی را که به سمت اسلام آباد، پایتخت آن کشور، طراحی کرده بود، لغو کرده، زیرا به گفتهٔ او، ترس آن می رود که این کار موجب آشوب در کشورش شود.

عمران خان که در اوایل ماه روان میلادی در جریان یک راهپیمایی به ضرب گلوله زخمی شد، روز شنبه برای نخستین بار در محضر عام و در میان حامیان‌اش حضور یافت.

آقای خان خطاب به حامیان‌اش گفت: "تصمیم گرفته ام تا به اسلام آباد نروم، زیرا می دانم که در آنجا آشوب به وجود خواهد آمد و به کشور آسیب خواهد رسید."

عمران خان به تاریخ سوم نومبر ۲۰۲۲ در جریان یک راهپیمایی به سمت اسلام آباد، در ساحۀ گوجرانواله در یک حملۀ مسلحانه زخمی شد.

صدراعظم پیشین پاکستان در آن زمان گفت که دو نفر می‌خواستند او را ترور کنند. او افزود که در این حمله یک نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند.

عمران خان بدون ارایه کدام اسناد و شواهد، شهباز شریف صدراعظم ، و رانا ثناالله، وزیر داخله، و فیصل نصیر یک مقام استخبارات اردوی پاکستان را به طراحی نقشهٔ ترور خود متهم کرد.

وزیر داخلهٔ پاکستان این اتهامات را رد کرده و گفت که دولت ایتلافی آقای شریف خواستار تحقیقات مستقلانه می‌باشد.

شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان در یک پیام تویتر حمله بر عمران خان را محکوم کرده و گفت که به وزیر داخله دستور داده است که فوراً گزارشی در مورد این حادثه ارایه کند.

صدراعظم پیشین پاکستان همچنان گفت که اعضای حزبش تصمیم گرفته اند تا به گونهٔ‌ دسته‌جمعی از کرسی‌های اسمبلی (مجالس) ایالتی استعفا دهند.

خان گفت: "ما دیگر بخشی از این سیستم نخواهیم بود. ما تصمیم گرفته‌ایم از تمام اسمبلی‌ها و از این سیستم فاسد خارج شویم."

او افزود که به زودی نشستی با رهبران ارشد حزب برگزار خواهد کرد تا در مورد جدول زمانی استعفای دسته جمعی قانونگذاران حزب تحریک انصاف از مجامع قانونگذاری ایالتی تصمیم بگیرند.

عمران خان در سال ۲۰۱۸ میلادی با طرح مبارزه علیه فساد اداری به کرسی صدارت کشورش راه یافت، اما قبل از این که دورهٔ صدارتش را تکمیل کند، پارلمان آن کشور از طریق رای عدم اعتماد،‌ وی را سلب صلاحیت کرد و از کرسی صدارت کنار زده شد.

عمران خان پس از آنکه در اپریل سال روان میلادی از سوی پارلمان کشورش سلب اعتماد شد، اعتراضات گسترده را در سراسر آن کشور سازماندهی کرده و خواهان برگزاری انتخابات پیش از وقت در آن کشور شده است.

آخرین دور راهپیمایی عمران خان به تاریخ ۲۸ اکتوبر زیر عنوان "راهپيمايی طولانی" از شهر شرقی لاهور به سمت اسلام‌آباد، پايتخت آن کشور، آغاز کرد.

با وجود اصرار پیهم عمران خان مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام،‌ حکومت فعلی پاکستان به رهبری شهباز شریف، صدراعظم آن کشور، گفته است که انتخابات پارلمانی را در اکتوبر یا نومبر ۲۰۲۳ برگزار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG