لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: راهپیمایی به سمت اسلام‌آباد روز سه‌شنبه از سر گرفته می‌شود


صدراعظم پیشین پاکستان روز یک‌شنبه ششم نومبر (۱۵ عقرب) گفت که راهپیمایی اعتراضی به سمت اسلام‌آباد، پایتخت آن کشور،که پس از زخمی شدن وی در اثر اصابت گلوله در پایش متوقف شد، روز سه شنبه از سر گرفته خواهد شد.

عمران خان روز یک‌شنبه بار دیگر خواست‌اش را در مورد تحقیقات گلوله‌باری که منجر به زخمی شدن‌اش شد، تکرار کرد و خواهان استعفای سه مقام ارشد حکومت کنونی پاکستان شد.

صدراعظم پیشین پاکستان، شهباز شریف، صدراعظم، رانا ثناالله، وزیر داخله و فیصل نصیر، یک مقام استخبارات اردوی پاکستان را به طراحی نقشهٔ ترور خود متهم کرده است، اما صدراعظم پیشین پاکستان در مورد این اتهام، هیچ شواهدی ارایه نکرده است. حکومت و نظامیان‌ آن کشور اتهام عمران خان را رد کرده اند.

عمران خان روز پنجشنبه سوم نومبر (۱۲ عقرب) در جریان یک راهپیمایی به سمت اسلام آباد، پایتخت پاکستان، در ساحۀ گوجرانواله در یک حملۀ مسلحانه زخمی شد و در همان روز، در یکی از شفاخانه‌ های لاهور بستری شد.

پیش از این، در تظاهرات مشابه ماه می سال روان میلادی میان حامیان عمران خان و حکومت کنونی پاکستان برخورد صورت گرفته بود.

عمران خان در سال ۲۰۱۸ میلادی با طرح مبارزه علیه فساد اداری به کرسی صدارت کشورش راه یافت، اما قبل از این که دورهٔ صدارت‌اش را تکمیل کند، پارلمان آن کشور از طریق رای عدم اعتماد،‌ وی را سلب صلاحیت کرد و از کرسی صدارت کنار زده شد و پس از آن، اعتراضات گسترده را برای انتخابات زودهنگام در این کشور راه اندازی کرده است.

با وجود اصرار پیهم عمران خان مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام،‌ حکومت فعلی پاکستان به رهبری شهباز شریف، صدراعظم آن کشور، گفته است که انتخابات پارلمانی را در اکتوبر یا نومبر ۲۰۲۳ برگزار خواهد کرد.

راهپیمایی عمران خان که به تاریخ ۲۸ اکتوبر آغاز شد، تا حملهٔ روز پنجشنبه، مسالمت آمیز بود. این گلوله‌باری نگرانی را در مورد بی ثباتی سیاسی پاکستان افزایش داده است، کشوری که تاریخ آن با خشونت و قتل‌های سیاسی همراه بوده است.

عمران خان گفته است که راهپیمایی که قرار است روز سه‌شنبه آغاز شود، بین ۱۰ تا ۱۵ روز به راولپندی خواهد رسید، جاییکه انتظار می‌رود کاروان های اعتراضی از سایر نقاط پاکستان به آنجا برسند.

عمران خان ناوقت روز یک‌شنبه از شفاخانه مرخص شد.

XS
SM
MD
LG