لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به مهاجران افغان: در اعتراض‌های مردم ایران و پاکستان اشتراک نکنید


مظاهرات ضد حکومتی هواداران عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان از مدتی به این‌سو به گونۀ وقفه‌ای در برخی از شهرهای آن کشور جریان دارد.
مظاهرات ضد حکومتی هواداران عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان از مدتی به این‌سو به گونۀ وقفه‌ای در برخی از شهرهای آن کشور جریان دارد.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان از پناهجویان افغان در ایران و پاکستان خواسته است که از اشتراک در اعتراضات شهروندان این کشورها جلوگیری کنند.

عبدالرحمان راشد، معین این وزارت روز چهارشنبه ۲۳ نومبر (دوم قوس) در یک پیام ویدیویی گفت که اعتراضات مردم ایران و پاکستان موضوعات داخلی آنان است و پناهجویان افغان نباید با معترضان همکاری کنند.

آقای راشد خطاب به آنان گفت: "در هجرت باید به شکل خوب زندگی کنید. این‌ها موضوعات داخلی آنها است که ملت شان اعتراض می‌کنند. با آنها باید همکاری نکرده و روابط و زندگی خود را خراب نکنید."

این در حالی است که پس از مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ سالهٔ ایرانی که در بازداشت پولیس گشت ارشاد ایران جان باخت، حکومت ایران با موج کم سابقه‌ای از اعتراضات مردمی روبرو شده است. خانم امینی به دلیل عدم رعایت حجاب توسط پولیس گشت ارشاد دستیگر شده بود.

این اعتراضات،‌ یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که رهبری ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی با آن مواجه شده است.

نهاد خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد که از ۲۶ سنبله تا ۲۷ عقرب ۴۰۲ نفر در اعتراضات ایران جان خود را از دست داده‌اند که ۵۸ نفر آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشتند. خبرگزاری هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را هم تا پایان ۲۷ عقرب ۱۶هزار و ۸۱۳ نفر اعلام کرده و افزود: "از این تعداد هویت دو هزار و ۷۵۶ تن مشخص شده است. "

بر اساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، ۳.۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این تعداد نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی بودند. اما این سازمان گفته است که صدها هزار مهاجر افغان دیگر پس از اگست سال گذشته، به ایران رفته اند.

این در حالی است که پس از برکناری عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان، هوداران او در هفته‌های گذشته چندین بار دست به اعتراض زده که این تظاهرات با خشونت‌های زیادی به همراه بود.

صدراعظم پیشین پاکستان روز یک‌شنبه ششم نومبر (۱۵ عقرب) گفت که راهپیمایی اعتراضی به سمت اسلام‌آباد، پایتخت آن کشور،که پس از زخمی شدن وی در اثر اصابت گلوله در پایش متوقف شد، روز سه شنبه از سر گرفته خواهد شد.

بر اساس معلومات ادارهٔ مهاجرت ملل متحد، در حال حاضر در پاکستان در حدود ۱.۳ میلیون مهاجر قانونی افغان زیست دارند، اما تخمین زده می‌شود که صدها هزار مهاجر افغان فاقد اسناد قانونی نیز در پاکستان به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG