لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان از قول طالبان: تا غنی در قدرت باشد مذاکره نمی‌شود


عمران خان، صدر اعظم پاکستان گفته است که رهبران طالبان به وی گفته اند که تا زمانیکه محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان باشد، آن گروه حاضر به مذاکره نخواهد شد.

صدر اعظم پاکستان روز چهارشنبه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) به جمعی از خبرنگاران خارجی در منزلش در اسلام آباد گفت: "سه چهار ماه پیش که رهبران ارشد طالبان به پاکستان آمده بودند، تلاش کردم آنان را [به صلح] ترغیب کنم...شرط [طالبان] این است تا زمانیکه اشرف غنی آنجا [در قدرت] باشد، ما [طالبان] با حکومت افغانستان مذاکره نخواهیم کرد."

عمران خان در حالی از قول رهبران طالبان سخن می‌گوید که وی به تاریخ ۲۹ جولای در پاسخ به پرسش یک خبرنگار افغان پیرامون عملکرد طالبان در افغانستان گفت: "ما سخنگوی طالبان نیستیم."

چند روز بعد از آن، امرالله صالح، معاون نخست رییس جمهور افغانستان به اظهارات شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان واکنش نشان داد که گفته بود حکومت افغانستان، طالبان و ایران نمی‌خواهند که داعش در افغانستان ریشه بدواند.

آقای صالح در یک پیام تویتر نوشت: "یکبار دیگر شاه محمود قریشی به کفالت از تروریستان طالب، گروه نیابتی استراتیژیک کشورش در افغانستان و منطقه، به صدا برخاست. اما می‌تواند شرح دهد که این اطمینان را از کجا کسب کرده است. آخرین جلسۀ قرارگاه رهبری اردوی پاکستان با شورای کویته و شبکۀ حقانی چه وقت بود؟"

همزمان با این، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفته است که به دلیل عدم جدیت طالبان در روند صلح افغانستان این روند در ماه‌ها اخیر پیشرفتی نداشته است. او همچنین گفت که گروه طالبان به راه حل سیاسی باورمند نبوده و نیز برخلاف تمام تعهدات، روابط خود را با گروه‌های دهشت افگن به شمول القاعده حفظ کرده است.

صدر اعظم پاکستان در حالی دیدگاه طالبان را در مورد اقتدار در افغانستان بازتاب می‌دهد که چندی پیش، زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا در مورد مصالحۀ افغانستان گفت که طالبان از مذاکرات صلح و هرگونه تفاهم سیاسی برآمده از آن، خواستار بزرگترین سهم در قدرت اند.

آقای خلیلزاد همچنین گفت که جنگ در افغانستان دیگر مشروعیت ندارد و به گفتۀ وی این جنگ برای توازن و تحکیم قدرت میان طرف‌های مختلف درگیر است.

با اینحال، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان ابراز آمادگی کرده است که پیش از تکمیل دور ریاست جمهوری‌اش انتخابات را برگذار کند و در آن اشتراک نکند.

انتخابات پیش از وقت، ایجاد حکومت صلح، تدویر لویه جرگه و تعدیل ۸۰ درصد قانون اساسی از نکات اساسی طرح صلح آقای غنی مسما به "چهار چوب برای نقشۀ راه صلح" است که به طالبان پیشکش شده است.

اما طالبان تا اکنون طرح شان را برای برقراری صلح و آینده سیاسی افغانستان ارایه نکرده اند، آنچه انتقاد مقام‌های دولت افغانستان و جامعه جهانی را در پیش داشته است.

محمد معصوم استانکزی، رییس هیات مذاکره کننده تیم جمهوری اسلامی افغانستان روز سه شنبه در دوحه گفت که اگر طالبان در مذاکرات صلح جدی اند، پس چرا طرح خود را برای صلح پیشنهاد نمی‌کنند.

پیش از این توماس نیکلاسن، سرپرست نمایندگی ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز گفته بود که طالبان تا اکنون طرح شان را برای برقراری صلح در افغانستان ارایه نکرده اند.

XS
SM
MD
LG