لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن به صف کارگران معترض شرکت‌های موترسازی امریکا پیوست


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا، به صف کارگران اعتصاب کننده در حومهٔ شهر دیترویت ایالت مشیگن پیوست.
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا، به صف کارگران اعتصاب کننده در حومهٔ شهر دیترویت ایالت مشیگن پیوست.

برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحدهٔ امریکا، یک رییس جمهور برحال این کشور به اعتصاب کارگران شرکت‌های موترسازی پیوسته و از خواسته‌های آنان برای افزایش حقوق و امتیازات‌شان حمایت کرده است.

جو بایدن روز سه شنبه ۲۶ سپتمبر (چهارم میزان) به صف کارگران اعتصاب کننده در حومهٔ شهر دیترویت ایالت مشیگن پیوست. این اعتصاب کارگران وارد دومین هفتهٔ خود شده است، آنان خواستار افزایش معاشات، کم تر شدن ساعات کاری در هفته و سایر تغییرات از سه شرکت بزرگ موترسازی این کشور (فورد، ستیلانتس و جنرال موتورز) شده اند.

بایدن در سخنرانی در دیترویت، ضمن اعلام حمایت از اعتصاب کارگران گفت: "مردم، به این خواست خود پافشاری کنید، زیرا شما مستحق این افزایش قابل ملاحظه معاش و سایر مزایایی استید که به آن نیاز دارید. بیایید چیزی را که از دست دادیم دوباره به دست آوریم. درست است؟ ما به خاطر آنها اقدام کردیم. حالا وقت آن است که آنها برای ما وارد عمل شوند."

شان فین، رییس اتحادیه کارگران موترسازی، از بایدن به خاطر اشتراک در اعتصاب کارگران قدردانی کرد. او گفت: "تشکر آقای رییس جمهور به خاطر حضور تان به این جا و حمایت شما از این لحظه تعیین کننده نسل ما. تشکر به خاطر این که بخشی از این نبرد هستید."

شان فین از کاندیداتوری جو بایدن برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ حمایت کرد، اما تا به حال از نامزدی او برای انتخابات سال ۲۰۲۴ اعلام حمایت نکرده است.

اتحادیهٔ کارگران موترسازی مدعی است که ۴۰۰ هزار عضو دارد. بسیاری از این کارگران به بلند رفتن سود شرکت‌ها و بلند رفتن معاش مدیران اجرایی اشاره می‌کنند و می‌گویند که افزایش در معاشات کارگران اندک بوده است.

یولندا دونز، عضو این اتحادیه گفت: "من خواهان سطح متعادل معاشات استم. من می‌خواهم هر کسی سطح زندگی خوب و منصفانه‌ای داشته باشد. اگر من در یک بخش کار می‌کنم و عایدم ساعت ۳۰ دالر است و یک شخص در بخش دیگر ساعت ۱۵ دالر معاش می‌گیرد، این چگونه منصفانه است؟"

جنرال موتورز، یکی از سه شرکت بزرگ موترسازی امریکا از ارایه اظهار نظر مستقیم درباره حضور رییس جمهور بایدن در این اعتراضات خودداری کرد اما بیانیه‌ای را صادر کرده و در آن گفته است که "تمرکز مان بر سیاست نیست اما با حسن نیست با رهبری اتحادیه کارگران متحد برای رسیدن به یک توافق در اسرع وقت ممکن در تلاش استیم."

سوزان کینگ، استاد علوم سیاسی می‌گوید که تصمیم بایدن به ایستادن در کنار کارگران قابل ملاحظه است. اما حضور وی تعادل را در مذاکرات بین کارگران و شرکت‌های موترسازی برقرار نخواهد کرد.

کینگ افزود:"او می تواند حمایت سیاسی را تغییر دهد. این اعتصاب از حمایت گسترده مردم برخوردار است. و من فکر می کنم حضور بایدن در کنار کارگران اعتصاب کننده به موقف این کارگران مشروعیت بیشتر می بخشد."

دونالد ترمپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه، در نظر دارد به روز چهارشنبه به عوض اشتراک در دومین مناظره مقدماتی ریاست جمهوری، در یک راهپیمایی در کارخانه‌ای در شهر دیترویت که عضویت اتحادیه کارگری را ندارد، شرکت کند.

ترمپ در یک بیانیه، سفر بایدن به دیترویت را مردود دانست و آن را نمایشی برای جلب محبوبیت عامه خواند.

گروه

XS
SM
MD
LG