لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: امریکا ۲.۷۵ میلیارد دالر کمک بشری به اوکراین فراهم می‌کند


انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده (چپ) و زبیگنیو روا، وزیر خارجهٔ پولند
انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده (چپ) و زبیگنیو روا، وزیر خارجهٔ پولند

وزیر خارجه ایالات متحده در جریان سفراش به پولند گفت که کشورش در حال فراهم کردن ۲.۷۵ میلیارد دالر کمک بشری برای رسیدگی به بحرانی بشری در اوکراین است.

انتونی بلینکن امروز پنجم مارچ (۱۴ حوت) پس از دیدار با زبیگنیو روا، وزیر خارجهٔ پولند در نزدیک مرز با اوکراین ضمن تمجید از اقدامات این کشور برای پذیرش مهاجرین اوکراینی گفت: "مردم پولند می‌دانند که دفاع از آزادی چقدر مهم است."

او افزود: "پولند در پاسخگویی به این بحران کار حیاتی انجام داده است."

آقای بلینکن افزود که قصر سفید در حال فراهم کردن ۲.۷۵ میلیارد دالر برای حمایت مهاجرین اوکراینی و کشورهای میزبان آنان است.

وزیر خارجه پولند نیز اطمینان داد که مرزهای پولند به روی پناهجویان باز خواهد ماند. او افزود: "تجاوز روسیه به اوکراین باعث بحران بشری در مقیاس غیرقابل تصور شده است."

آقای راو همچنین متعهد شد که کشورش بین پناهجویان ملیت‌های مختلف هیچ گونه تبعیضی قایل نخواهد شد.

پیش از این گزارش‌های در واشنگتن نشر شده بود که گویا پولند مانع دخول افریقایی‌ها و سایرینی می‌شود که تلاش دارند از اوکراین وارد این کشور شوند.

وزیر خارجه پولند نیروهای روسی را به خاطر راکت پراگنی‌ها بالای مناطق مسکونی به ارتکاب "جنایت جنگی" متهم کرد.

آقای بلینکن امروز وارد پولند شد تا با مقامات این کشور درباره حمایت های بشردوستانه و کمک‌های امنیتی در برابر ادامهٔ تجاوز روسیه بر اوکراین صحبت کند.

متیش موروویتسکی، صدراعظم پولند پس از دیدار با آقای بلینکن خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه شد و گفت که آنان باید"به ماشین جنگی ولادیمیر پوتین ضربه بزنند".

موروویتسکی خواستار حذف همه بانک‌های روسیه از سیستم پرداخت سویفت شد و گفت که مسدود شدن دارایی‌ها "باید تا حد امکان گسترده باشد".

تجاوز روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری آغاز و سبب مهاجرت بیش از یک میلیون اوکراینی به کشورهای همسایه شده است. بیشترین شهروندان اوکراین – حدود ۷۸۰ هزار – به پولند فرار کرده اند.

افزون بر آن بیش از یک میلیون نفر دیگر در داخل اوکراین نیز آواره شده اند.

آقای بلنیکن سفر خود را از بروکسل، پایتخت بلجیم،‌ آغاز کرد، جاییکه در نشست وزیران خارجهٔ ناتو اشتراک و با متحدین اروپایی امریکا در مورد "جنگ از پیش طرح ریزی شده، بی‌دلیل و غیر موجه فدراتیف روسیه علیه اوکراین" مشوره و هماهنگی کرد. او همچنان در نشست وزیران خارجهٔ گروه جی-هفت یا هفت اقتصاد برتر جهان نیز اشتراک کرد.

پس از پولند، وزیر خارجهٔ ایالات متحده به مالدوفا، لتوانیا، لتویا و استونیا سفر خواهد کرد و با مقامات این کشورها در مورد تلاش‌های مشترک برای کمک به اوکراین، تقویت قدرت دفاعی، بازدارندگی ناتو، رشد دموکراسی، حقوق بشر،‌ همکاری‌های اقتصادی و انرژی در حوزهٔ بالتیک صحبت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG