لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض به 'تحمیل' زبان هندی؛ دهقان سالمند هندی خود را آتش زد


یک مرد سالمند در هند، در اعتراض به تلاش‌های دهلی جدید برای اعمال پالیسی تکلم به زبان هندی در سرتاسر هند، خود را به آتش کشید و جان باخت.

پولیس هند روز یکشنبه ۲۷ نومبر (ششم قوس) گفت که ام‌وی تانگاول، دهقان ۸۵ سالۀ هندی در ایالت تامل نادو، روز شنبه در بیرون دفتر حزب بر سر اقتدار این ایالت، پس از ریختاندن تیل پترول بر بدنش، خود را به آتش کشید.

یک مقام پولیس محلی به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که تانگاول شعار نوشتاری به زبان تامیلی را در دست داشت که در آن نوشته شده بود: "حکومت مودی تحمیل زبان هندی را متوقف کند. چه ضرورت داریم که به جای ادبیات غنی تامیلی خود، هندی را انتخاب کنیم...اینکار آیندۀ جوانان ما را متاثر خواهد کرد.

اکثر زبان‌های جنوب هند دراویدی است که از دیگر گروه‌های زبانی هند-اروپایی به شمول زبان هندی به کلی تفاوت دارد. بیش از ۷۰ زبان شامل خانوادۀ زبان‌های دروایدی است که در آن زبان‌های نوشتاری تامیلی، تلوگو، کنادا و مالایالم نیز شامل اند.

با آنکه مردم هند به صدها زبان صحبت می‌کنند، زبان هندی پرگوینده‌ترین زبان در آن کشور بوده و بر اساس آخرین آمار، حدود ۴۴ درصد مردم به زبان هندی صحبت می‌کنند. در کنار زبان هندی، انگلیسی نیز زبان رسمی حکومت مرکزی هند است، اما در سطح ایالت‌ها زبان‌های محلی نیز رسمیت و کاربرد دارد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، گروهی از اعضای پارلمان هند به رهبری امیت شاه، وزیر داخلۀ هند، ماه گذشته سفارش کردند که هندی زبان رسمی ملی هند شده و حتا در آموزش‌های فنی و مسلکی چون طب و انجنیری نیز نصاب آموزشی به این زبان باشد.

نرندرا مودی، صدراعظم ملی‌گرای هندو نیز کاربرد زبان انگلیسی در آن کشور را "ذهنیت بردگی" خوانده و بیشتر بر ترویج کاربرد زبان‌های محلی هند به شمول زبان هندی تاکید کرده است.

اما مخالفان آقای مودی، حکومت وی را به تحمیل زبان هندی بر گویندگان زبان‌های دیگر در هند متهم می‌کنند که این امر در جنوب هند مایۀ خشم شده است.

حزب "همبستگی برای پیشرفت دراویدی‌" که در ایالت تامیل نادو بر سر اقتدار است، ضمن ابراز تسلیت به خانوادۀ تانگاول از سیاست‌های زبانی حکومت هند انتقاد کرده و به مردم توصیه کرده است که از توسل به اعتراضات افراطی پرهیز کنند.

زبان یکی از مباحث حساسیت‌برانگیز در هند است. حزب کنگرۀ هند زمانیکه در دهۀ ۱۹۶۰ قدرت را در دست داشت، تلاش کرد تا زبان هندی را زبان رسمی ملی کشور کند، اما این اقدام سبب واکنش خشمگینانه به ویژه در جنوب هند شد.

XS
SM
MD
LG