لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان بدترین مکان برای کودکان است - یونیسف


صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال می‌گوید که با وجود پیشرفت‌های دو دهۀ گذشته، هنوز هم افغانستان بدترین مکان در روی زمین برای کودکان است.

سوزان فورمن، به نمایندگی از صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) روز سه شنبه اول جون (۱۱ جوزا) در مراسم روز جهانی کودکان گفت که در حال حاضر بیش از چهار میلیون کودک در افغانستان از آموزش محروم اند و در هر هزار کودک، ۶۰ کودک پیش از ولادت می‌میرند.

بر اساس آمار یونیسف، از هر ۱۰ کودک افغان، هفت کودک با خشونت مواجه اند و ۴۸ درصد کودکان در خردسالی ازدواج می‌کنند که از این میان ۸۰ درصد ازدواج‌ها اجباری است.

یونیسف گفته است که یک میلیون کودک افغان از مواد مخدر متاثر است، ۶۶ درصد کودکان در افغانستان رشد فزیکی ندارند و ۳۶ درصد به سو تغذیه مصاب اند.

اما خانم فورمن اطمینان داد که یونیسف در کنار سایر شرکای بین‌المللی به کار با حکومت افغانستان متعهد است و تا مصوونیت کامل و پیشرفت کودکان به حمایت‌هایش ادامه می‌دهد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز تایید کرد که به دلیل جنگ و نا امنی، میلیون‌ها کودک در این کشور از حقوق اساسی شان محروم مانده اند.

اما آقای غنی در پیامی به مناسبت روز جهانی کودک گفت که با وجود این مشکلات، در حال حاضر در مقایسه با هر زمان دیگر کودکان به مکتب می‌روند و به خدمات صحی دسترسی دارند.

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان نیز می‌گوید که کودکان به دلیل جنگ و ادامۀ خشونت‌ها در این کشور در مقایسه به هر زمان دیگر با خطرات زیاد مواجه اند.

نجیب‌الله زدران، مسوول بخش اطفال این کمیسیون به صدای امریکا گفت: "هنوز هم در افغانستان اطفال مورد خشونت‌ قرار می‌گیرند، بالای اطفال تجاوز صورت می‌گیرد... حملات هوایی، حملات انتحاری، ماین‌های کنار جاده و مصاب شدن اطفال به مرض کشندۀ پولیو و امثال این‌ها، از جمله خشونت‌های اند که هر روز از اطفال قربانی می‌گیرد."

آقای زدران افزود که قوانین زیادی برای بهبود وضعیت زندگی کودکان در افغانستان ساخته شده، اما حکومت در عمل کمتر به مشکلات کودکان رسیدگی کرده است.

او اضافه کرد: "دولت و دیگر نهادهای که این روز را تجلیل می‌کنند، مکلف استند که حقوق اطفال که در اسناد ملی و بین‌المللی ذکر شده را رعایت کنند. مقام‌های ارشد حکومت افغانستان و وزارت کار و امور اجتماعی باید رسیدگی به مشکلات اطفال را در اولویت کاری خود قرار دهند."

در این حال، وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان از جامعه جهانی و نهادهای کمک کننده بین‌المللی می‌خواهد که آنان را در راستای تامین حقوق کودکان در این کشور همکاری کنند.

XS
SM
MD
LG