لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: روسیه دو گزینه دارد، گفتگو و دپلوماسی یا تقابل و پیامدهای آن


وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید که ایالات متحده در پیوند به مسله اوکراین به روسیه دو گزینه واضح پیشنهاد کرده است، گفتگو و دپلوماسی و یا تقابل و پیامدهای آن.

انتونی بلینکن روز چهار شنبه ۱۹جنوری (۲۹ جدی) در یک مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای امریکا گفت که ایالات متحده در کنار ناتو و متحدان اروپایی درگیر گفتگوهای دپلوماتیک با روسیه است و افزود "امید من این است که روسیه مسیر دپلوماتیک را انتخاب کند و این بهترین راه است."

روسیه در این اواخر حدود ۱۰۰ هزار نیروی خویش را در امتداد مرز اوکراین جابجا کرده است؛ اقدامی که غرب گمان می‌کند بخشی از طرح اقدام نظامی علیه اوکراین است.

اما آقای بلینکن یکبار دیگر به روسیه هشدار داد که اگر بالای روسیه حمله کند با عواقب جدی مواجه خواهد شد. او افزود: " اگر روسیه تجاوز خود به اوکراین را تجدید کند نه تنها ایالات متحده بلکه بسیاری از کشورها در سراسر اروپا و حتا فراتر از آن بسیار قوی و قاطعانه پاسخ خواهند داد. "

وزیر خارجهٔ ایالات متحده روی جزییات پیامدهای ناشی از تجاوز روسیه بر اوکراین صحبت نکرد اما افزود که این پیامدها شامل تحریم‌های اقتصادی، مالی، کنترول صادرات و موضوعات دیگر خواهدبود.

او افزود: " ما این کار را با هماهنگی بسیار نزدیک با متحدان و شرکای اروپایی انجام می دهیم. پیامد دوم کمک بیشتر نظامی و دفاعی به اوکراین خواهد بود. و [پیامد} سوم، تقریباً مسلم است که ناتو باید مرزهای شرقی خود را تقویت کند. "

روسیه پیشنهادات امنیتی خویش را عنوانی ناتو و ایالات متحده نشر کرده و خواهان مذاکرات فوری با واشنگتن شده بود.

در این پیشنهادات که روسیه گفته است برای امنیت این کشور حیاتی است، آمده است که ناتو باید اجازه ندهد که اوکراین عضو این سازمان شود و امریکا نباید در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق پایگاه نظامی ایجاد کند.

در همین حال آقای بلینکن، روز چهارشنبه در جریان دیدار با ولادیمیر زیلنسکی رییس جمهور اوکراین در کیف گفت که هیچ دلیل برای افزایش حضور نظامیان روسی در نزدیکی مرز با اوکراین وجود ندارد و هشدار داد که روسیه می تواند در یک اطلاع زودهنگام بر اوکراین حمله کند.

او گفت: " حدود یک صد هزار سرباز روسی در نزدیکی مرز با اوکراین حضور دارد، به این معنی که تهدید در برابر اوکراین بی سابقه است. بنأً، ریيس جمهور بایدن از من خواست تا بار دیگر بر تعهد مان در قبال تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلالیت اوکراین، تاکید کنم. "

آقای بلینکن پس از دیدار با رییس جمهوری و وزیر خارجه اوکراین، در کنفرانس خبری گفت: "‌امروز این جا هستم که حمایت قاطعانه ایالات متحده از اوکراین و استقلال و تمامیت ارضی آن را اعلام کنم. مسکو به شکل سیستماتیک به دنبال تضعیف نهادهای مدنی و سیاسی اوکراین است. ما در حال همکاری هستیم تا با این اقدامات مقابله کنیم. همین امروز که با هم حرف می‌زنیم روسیه یکصد هزار نیرو در مرز مستقر کرده و می‌تواند در زمان کمی این تعداد را دوبرابر کند ".

انتونی بلینکن گفت پس از دیدارها در کیف راهی برلین خواهد شد و همچنین روز جمعه هفتهٔ جاری در ژینو با سرگی لاوروف وزیرخارجه روسیه دیدار خواهد کرد.

قبل از دیدار با ریيس جمهور اوکراین، آقای بلینکن در یک گردهمایی در سفارت ایالات متحده در کیف، به دپلوماتان امریکایی گفت: " ما می دانیم که برنامه های وجود دارد که بر اساس آن می‌توانند حضور نظامیان را در یک اطلاعیهٔ زودهمگام بیشتر افزایش دهند و به ریيس جمهور پوتین این توانایی را می دهد که در یک اطلاعیهٔ زودهنگام، اقدام پرخاشگرانهٔ را علیه اوکراین اتخاذ کند. "

قصرسفید به روز سه شنبه با اشاره به حضور صدهزار سرباز روسی در نزدیکی اوکراین و تمرینات مشترک نظامی روسیه با بلاروس، بار دیگر ریيس جمهور روسیه را به ایجاد تنش متهم کرد و وضعیت را در منطقه بی نهایت خطرناک توصیف کرد.

همزمان با سفر انتونی بلینکن به اوکراین، حکومت ایالات متحده گفته است که ۲۰۰ میلیون دالر اضافی را در معاونت های دفاعی به اوکراین فراهم می کند.

ولادمیر زیلنسکی، ریيس جمهور اوکراین در مورد این مساعدت گفت: " این حمایت نه تنها بیانگر پلان های استراتیژیک ما برای شمولیت اوکراین با ناتو می باشد، بلکه برای اردوی ما و تجهیزات نظامی مهم‌تر می‌باشد. بلی، پس از بدست آوردن آزادی خود، ما پول هنگفت را برای بودجهٔ نظامی اختصاص داده ایم، اما می دانیم که اگر ما خواستار اقدامات فوری برای عصری سازی اردوی باشیم، ما در این زمان حساس، نیازمند کمک استیم. "

مسکو همواره پیش بینی ها مبنی بر حملهٔ احتمالی بر اوکراین را رد کرده و اعزام نیرو درهرگوشهٔ از قلمرو روسیه را حق مسلم خود خوانده است.

دیدارهای انتونی بلینکن به تعقیب نشست های همه جانبهٔ هفتهٔ گذشته میان مسکو و غرب صورت می‌گیرد که در حل تنش میان اوکراین و روسیه و دیگر موضوعات امنیتی، بی نتیجه به پایان رسیدند.

XS
SM
MD
LG