لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش امریکا به اعزام قوای روسیه به بلاروس


قطاری از تانک های روسیه در حال عبور از شاهراه منطقهٔ کریمیه، منطقهٔ که روسیه در سال ۲۰۱۴ آنرا ضمیمهٔ قلمرو خود کرد
قطاری از تانک های روسیه در حال عبور از شاهراه منطقهٔ کریمیه، منطقهٔ که روسیه در سال ۲۰۱۴ آنرا ضمیمهٔ قلمرو خود کرد

مقام‌های روسیه روز سه شنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) گفتند که مسکو قوای نظامی خود را برای تمرینات نظامی به بلاروس اعزام می کند، اما تعداد این قوا را مشخص نکرد.

الکسندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه گفت که تمرینات نظامی مشترک با بلاروس شامل تمرین پاسخ مشترک به تهدیدهای خارجی است.

خبرگزاری اسو شیتید پرس گزارش داده است که اعزام قوای روسیه به بلاروس، حضور نظامی روسیه را در مرز با اوکراین تقویت بیشتر می کند؛ اقدامی که موجب افزایش نگرانی کشور‌های غربی شده است.

در همین حال،‌مقام‌ها در کیف هشدار داد اند که روسیه ممکن است از چندین جهت، از جمله از متحد خود بلاروس، به اوکراین حمله کند.

در حالی که تنش میان امریکا و روسیه رو به افزایش است، قصر سفید هشدار داده است که روسیه می‌تواند "هرلحظه" به همسایه‌اش حمله کند.

در واکنش به اعزام قوای روسیه به بلاروس، جین ساکی، سخنگوی رییس جمهور ایالات متحده، روز سه شنبه نگرانی قصر سفید را در مورد اعزام قوای روسیه به بلاروس بیان کرد و گفت که چنین اقدام نشاندهندهٔ بخشی از " وضعیت بی‌نهایت خطرناک" است.

خانم ساکی گفت: " ما حال در وضعیتی قرار گرفته ایم که روسیه ممکن در هر لحظه به اوکراین حمله کند."

در عین حال، بریتانیا مجموعه‌ای از سلاح‌های ضدتانک را به اوکراین تحویل داده است.

وزیر دفاع اوکراین نیز تایید کرده است که تسلیحات ضد تانک را از بریتانیا دریافت کرده است و این سلاح ها قدرت دفاعی کشورش را تقویت بیشتر می کند.

اعلام اعزام قوا به بلاروس در حالی صورت می گیرد که مذاکرات پیهم هفتهٔ گذشتهٔ مسکو با واشنگتن و سایر متحدین ایالات متحده برای کاهش تنش در ژینف و بروکسل با شکست مواجه شد.

در همین حال، قرار است انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، روز جمعه با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در ژینف ملاقات کند و هدف این ملاقات کاهش تنش میان واشنگتن و مسکو بر سر استقرار قوای روسیه در مرز اوکراین است.

خبرگزاری اسوشیتید پرس گزارش داده است که روسیه از قبل اعزام قوای خود به بلاروس را آغاز کرده است. به گفتهٔ معاون وزارت دفاع روسیه، تا نهم فبروری ۲۰۲۲ میلادی، همه نیروهای که در تمرینات نظامی مشترک اشتراک خواهند کرد، در بلاروس مستقر خواهند شد.

این تمرینات نظامی مشترک قرار است از تاریخ ۱۰ تا ۱۲ فبروری ادامه یابد. آقای الکسندر فومین مشخص نکرد که در این تمرینات نظامی به چه تعداد قوای روسی سهم خواهد گرفت، اما گفت که بیش از ۱۰ جت جنگی Su-35 ساخت روسیه و پرسونل قوای هوایی آن کشور در این تمرینات نظامی مشترک با بلاروس سهم خواهد داشت.

روسیه در حالی حاضر کم و بیش ۱۰۰ هزار نیروی خود را در مرز با اوکراین اعزام کرده است و اعزام قوای نظامی به بلاروس، استقرار قوای روسیه در مرز با اوکراین را تحکیم بیشتر می بخشد.

با وجودی نگرانی کشور‌های غربی مبنی بر قصد حملهٔ احتمالی روسیه بر اوکراین، مسکو قصد حملهٔ‌ نظامی بر اوکراین را رد کرده است.

اما روسیه از کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده خواسته است تا اوکراین را به عضویت ناتو نپذیرد، تعداد قوای خود را در اروپای مرکزی و شرقی کاهش بدهد و در صدد گسترش ناتو به کشور‌های که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند، از جمله اوکراین، نباشد.

اما واشنگتن و متحدین آن در جریان مذاکرات هفتهٔ گذشته در ژینف و بروکسل این خواست مسکو را با جدیت رد کردند.

معاون وزیر دفاع امریکا گفته است که تمرینات نظامی مشترک که قرار است در بلاروس راه اندازی شود، یک نیاز است تا همه توانایی نظامی روسیه به نمایش گذاشته شود.

در همین حال، الکسندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس، گفته است که مانور نظامی مشترک با روسیه، در غرب و جنوب کشورش که هر دو با اوکراین هم مرز است، راه اندازی خواهد شد.

رییس جمهور بلاروس که از حمایت سیاسی، نظامی و اقتصادی روسیه برخوردار است، همواره مخالفین سیاسی خود را سرکوب کرده است، به خصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری آن کشور که با ادعای گستردهٔ تقلب همراه بوده است. آقای لوکاشینکو اخیرا به روسیه پیشنهاد کرد تا میزبان سلاح‌های هسته‌ای آن کشور نیز باشد.

قبل از این، روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را به قلمرو خود ملحق کرد، اقدامی که با انتقاد کشور‌های غربی مواجه شد، اما تعزیرات ضعیف بر مسکو وضع شد.

پس از آن، مسکو از جدایی طلبان اوکراین حمایت کرد و از اپریل ۲۰۱۴ تا حال، در نتیجهٔ درگیری میان جدایی طلبان و حکومت اوکراین،‌ بیش از ۱۴ هزار نفر در شرق آن کشور کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG