لینک های دسترسی

Breaking News

ایران دو متهم حمله بر حرم شاهچراغ را به اعدام در محضر عام محکوم کرد


دو تن از متهمان حمله به حرم شاهچراغ در شیراز
دو تن از متهمان حمله به حرم شاهچراغ در شیراز

رسانه‌های حکومتی ایران روز شنبه ۱۸ مارچ (۲۷ حوت) گزارش دادند که محکمهٔ اسلامی در شیراز دو متهم حمله به شاهچراغ را محکوم به اعدام کرد.

بر اساس گزارش‌ها، اتهام محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشم قتالی"معاونت در افساد فی الارض، بغی و اقدام علیه امنیت کشور" اعلام شده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، از قول سید کاظم موسوی‌، رییس محکمهٔ ولایت فارس، گزارش داده است که "یکی از این عوامل محمد رامز رشیدی نام دارد که در اعترافات خود به تحویل اسلحه ، همراهی با عامل اصلی ترور جهت شناسایی کامل محیط حرم شاهچراغ پیش از حمله و همچنین در شب حادثه ، اسکان وی و ارتباط مکرر و اخذ دستور از سرکرده داعش اعتراف کرده است."

موسوی همچنین در مورد نقش محکوم به اعدام یک فرد دیگر گفته است که " این متهم نیز که سید نعیم هاشم قتالی نام دارد، در محکمه به تحویل گرفتن عامل اصلی ترور بعد از ورود به ایران و همچنین اسکان وی و سایر اعضای داعش در تهران و جابجایی آنان در خانه‌های امن و سایر تدارکات و حتی تهیه تکت سفر به شیراز برای عامل اصلی ترور اعتراف کرده است."

ایرنا از قول این مقام قضایی ایران گفته است که این دو محکوم در محضر عام اعدام خواهند شد.

پیش از این خبرهایی منتشر شد که پنج متهم پرونده شاهچراغ دارای شهروندی جمهوری آذربایجان استند.

موسوی گفت که ارتباطات دو فرد محکوم شرایط را مساعد کرد تا حملهٔ تروریستی بر حرم شاهچراغ صورت بگیرد، حمله‌ای که در اثر آن ۱۳ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

رییس شورای قضایی ولایت فارس همچنان از محکومیت سه متهم دیگر به مجازات سنگین اشاره کرد و گفت:‌"متهم دیگر این پرونده محمد رحمانی که از اعضای گروه های داعش در تهران بود به ۲۵ سال حبس ، مصطفی جان امانی متهم دیگر پرونده به دلیل عضویت و حمایت از گروه تروریستی داعش به ۱۵ سال و یک روز و حمید الله کابلی دیگر عضو دستگیر شده گروه داعش نیز به پنج سال حبس محکوم شدند."

بر اساس گزارش ایرنا، عامل اصلی حمله بر حرم شاهچراغ که با نام های مستعار متعددی از جمله ابو عایشه، حامد بدخشان و سبحان معروف بود، در جریان درگیری با نیروهای امنیتی ایران کشته شد.

افراد مسلح در اواخر اکتوبر ۲۰۲۲ در شهر شیراز در داخل یک زیارت گلوله باری کردند که در نتیجهٔ آن ۱۳ نفر کشته و دست کم ۳۰ نفر زخمی شدند.

بر اساس گزارش فرانس‌ پرس، گروه دولت اسلامی یا داعش ساعاتی پس از این حمله،‌ مسوولیت آن را بر عهده گرفت.

این گروه در صفحهٔ تلیگرام خود نوشت است که یک جنگجوی این گروه در شهر شیراز ایران بر زایرین گلوله باری کرده و "حد اقل ۴۰ شیعه را کشته و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرده است."

اما رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند که سه فرد مسلح از بیرون به داخل "حرم شاهچراغ" گلوله‌‌باری کردند.

در آن زمان، شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی مطالبی با این مضمون منتشر کرده‌اند که واقعه حمله به شاه‌چراغ "توطیه حکومت" برای "انحراف افکار عمومی" از اعتراضات است، اعتراضاتی که پس از مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ ساله‌ٔ کردی ایرانی در بازداشت پولیس گشت ارشاد این کشور آغاز گردید.

حکومت ایران اعتراضات ضد حکومت آن کشور را که پس از مرگ مهسا امینی در سراسر آن کشور آغاز شد ''اغتشاش'' می‌خواند و معترضان را به طور گسترده سرکوب کرده است، اقدامی که موجب انتقاد‌های شدید بین المللی شده است.

XS
SM
MD
LG