لینک های دسترسی

Breaking News

ایران ۲۶ شهروند خارجی به شمول افغان‌ها را در پیوند به حمله بر زیارت شاه‌چراغ بازداشت کرد


زیارت شاه چراغ
زیارت شاه چراغ

مقامات در تهران گفته اند که در پیوند به حملهٔ ۲۶ اکتوبر بر زیارت "شاه‌چراغ" که گروه داعش مسوولیت آنرا بر عهده گرفت، ۲۶ شهروند خارجی را بازداشت کرده اند.

به گفتهٔ این مقامات،‌ تمام بازداشت شدگان شهروندان تاجیکستان، آذربایجان و افغانستان اند.

در حمله بر زیارت شاه‌چراغ، به گفتهٔ مقامات ایرانی، ۱۳ نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

وزارت اطلاعات ایران گفته است که فرد حمله کننده "سبحان کمرونی" با نام مستعار "ابوعایشه" شهروند تاجیکستان بود که به همکاری یک شهروند افغان به نام "محمد رامز رشیدی" معروف به "ابوبصیر" حمله بر زیارت "شاه‌چراغ" را انجام داد.

این وزارت همچنان گفته است که عنصر اصلی "هدایت و هماهنگ کنندهٔ" این حمله یک شهروند آذربایجان بود که از طریق یک پرواز از باکو، پایتخت آذربایجان، به میدان هوایی امام خمینی وارد ایران شده بود.

این وزارت بازداشت شدگان را "تروریستان تکفیری" خوانده است، اصطلاحی که در ایران به گروه‌های افراطی سنی مذهب به کار برده می‌شود.

مقامات گفته اند که این افراد در ولایت‌های فارس، تهران، البرز، کرمان، قم و خراسان رضوی بازداشت شده اند.

اما پیش از این، شماری از تحلیلگران گفته بودند که این حمله توسط حکومت ایران انجام شده است تا تمرکز را از تظاهرات جاری در آن کشور منحرف کند، تظاهراتی که پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پولیس گشت ارشاد در سراسر ایران آغاز شد.

منیرو روانی‌پور، نویسنده سرشناس ایرانی، گفته بود: "حمله مسلحانه در شاه‌چراغ کار خودشان است. همان جور [طور] که حرم امام رضا را منفجر کردند، مسوولش سعید امامی بود. زندان اوین هم کار خودشان بود، چون از سه روز قبلش بندها را قفل می‌کردند."

پیش از این، در سال ۱۳۷۳ یک بمب‌گذاری در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد رخ داد که تهران آن را حمله تروریستی اعلام کرد و به سازمان مجاهدین خلق نسبت داد. اما سال‌ها بعد برخی مقامات حکومتی، آن را یک پروژه امنیتی وزارت اطلاعات و با هدایت سعید امامی، معاون وقت وزیر اطلاعات معرفی کردند.

XS
SM
MD
LG