لینک های دسترسی

Breaking News

ادامه تظاهرات؛ حکومت ایران سه خبرنگار زن را بازداشت کرد


از راست به چپ، ملیکا هاشمی، سعیده شفیعی و مهرنوش زارعی
از راست به چپ، ملیکا هاشمی، سعیده شفیعی و مهرنوش زارعی

رسانه‌های محلی ایرانی گزارش داده اند که حکومت این کشور در جریان دو روز گذشته سه خبرنگار زن را بازداشت کرده است.

تظاهرات در ایران در ماه سپتمبر سال گذشته پس از آن آغاز شد که مهسا امینی ۲۲ ساله که به دلیل "بد‌حجابی" توقیف شده بود و در بازداشت پولیس گشت ارشاد جان داد.

مقامات ایرانی گفت اند که صدها نفر، به شمول نیروهای امنیتی در جریان این تظاهرات کشته شده و هزاران نفر دیگر بازداشت شده اند. تهران اعتراض کنندگان را "اغتشاش‌گران" خوانده و همواره "دشمنان" ایران را به شعله‌ور کردن تظاهرات در آن کشور متهم می‌کند.

بر اساس معلومات گروه حقوق بشری ایران مستقر در ناروی، در جریان سرکوبی تظاهرات در ایران حد اقل ۴۸۱ نفر کشته شده اند و ۱۰۹ نفر دیگر در قضایای مرتبط به تظاهرات با اعدام مواجه اند.

روزنامهٔ اصلاح طلب اعتماد به نقل از اتحادیهٔ ژورنالستان تهران گزارش داده است که در مدت ۴۸ ساعت گذشته، ملیکا هاشمی، سعیده شفیعی و مهرنوش زارعی، در تهران بازداشت شده اند.

این روزنامه گفته است که این سه خبرنگار به زندان اوین انتقال داده شده اند، جاییکه اکثریت افراد بازداشت شدهٔ مرتبط به تظاهرات نگهداری می‌شوند.

تخمین شده است که در جریان چهار ماه گذشته در حدود ۸۰ خبرنگار از سوی حکومت ایران بازداشت شده اند. تا اکنون در مورد دلیل بازداشت این خبرنگاران جزییات ارایه نشده است.

در اواخر ماه اکتوبر، بیش از ۳۰۰ خبرنگار ایرانی با امضای یک بیانیه بر مقامات ایرانی برای بازداشت خبرنگاران و نقض حقوق مدنی آنان انتقاد کردند.

کشورهای غربی به خاطر رویکرد سرکوبگرانۀ ایران بر ضد معترضان در آن کشور، تحریم‌هایی را بر تهران وضع کرده اند.

در تازه ترین مورد، اتحادیه اروپا به خاطر سرکوب تظاهرات در ایران بر ۳۷ مقام و نهاد دیگر ایرانی تحریم وضع کرده و ضمن راکد کردن دارایی‌های این نهادها، مقام‌های شامل در تحریم‌ها را در فهرست سیاه منع صدور ویزه درج کرده است.

اتحادیه اروپا پیش از این نیز بر ۶۰ مقام و نهاد ایرانی به شمول ادارات و مقام‌های گشت ارشاد، سپاه پاسداران و رسانۀ دولتی ایران تحریم وضع کرده بود.

XS
SM
MD
LG