لینک های دسترسی

Breaking News

زندانیان سیاسی زن در ایران: اعدام معترضان متوقف شود


بخش زندان زندان اوین
بخش زندان زندان اوین

زندانیان سیاسی زن، به شمول فایزه هاشمی، دختر رییس جمهور پیشین ایران، در زندان اوین، خواهان توقف اعدام معترضان در این کشور شده اند.

این زنان که شمار آنان به ۳۰ نفر می‌رسد همچنان خواستار توقف محکومیت غیر عادلانهٔ زندانیان در ایران شده اند. آنان گفته اند که آنان از طریق پروسه‌های "غیرعادلانه و غیرشفاف" به زندان محکوم شده اند.

در میان زنانی که این درخواست را امضا کرده اند، فریبا عادلخواه، فرانسوی-ایرانی‌تبار، حضور دارد که در سال ۲۰۱۹ بازداشت شده و سپس به اتهام تضعیف امنیت ملی ایران به پنج سال زندان محکوم شد.

فایزه هاشمی، قانونگذار پیشین و دختر علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور پیشین ایران، نیز در میان این زنان حضور دارد. او در ماه جنوری به اتهام سازش علیه امنیت ایران به پنج سال زندان محکوم شد.

نیلوفر بایانی، نمایندهٔ پیشین برنامهٔ محیط زیست ملل متحد که در سال ۲۰۲۰ به اتهام دسیسه با امریکایی‌ها به ۱۰ سال زندان محکوم شده نیز در میان امضا کنندگان این درخواست است.

تظاهرات سراسری در ماه سپتمبر سال گذشته پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پولیس آغاز شد. امینی به اتهام بی‌حجابی از سوی پولیس گشت ارشاد بازداشت شده بود.

بر اساس معلومات گروه حقوق بشری ایران مستقر در ناروی، در جریان سرکوبی تظاهرات در ایران حد اقل ۴۸۱ نفر کشته شده اند و ۱۰۹ نفر دیگر در قضایای مرتبط به تظاهرات با اعدام مواجه اند.

ایران تا اکنون چهار نفر را در ارتباط به تظاهرات سراسری در این کشور اعدام کرده است.

XS
SM
MD
LG