لینک های دسترسی

Breaking News

محبوسین مسیحی ایران برای ۱۰ روز از زندان آزاد می‌شوند


غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، رییس قوهٔ قضاییهٔ ایران
غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، رییس قوهٔ قضاییهٔ ایران

رییس قوهٔ قضایهٔ ایران روز یکشنبه ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) برای محبوسین مسیحی ۱۰ روز آزادی اعطا کرد تا رختصی آخر سال میلادی را با خانواده‌های‌شان سپری کنند.

این دستور یکی از اقدامات نادر قوهٔ قضاییهٔ ایران در مقابل اقلیت مذهبی مسیحی در آن کشور به شمار می‌رود.

میزان، وبسایت قوهٔ قضاییهٔ ایران گزارش داده است که غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، رییس قوهٔ قضاییهٔ آن کشور به مسوولان قضایی سراسر ایران دستور داده است تا این معافیت را صادر کنند.

بر اساس گزارش وبسایت میزان، رییس قوهٔ قضاییۀ ایران این تصمیم را به مناسبت سال نو عیسوی ۲۰۲۲ و عید میلاد مسیح گرفته است.

در این گزارش مشخص نشده است که چه تعداد زندانی مسیحی از این مرخصی ۱۰ روزه مستفید خواهند شد و این مرخصی موقت چه زمانی آغاز خواهد شد.

اما در گزارش آمده است که این مرخصی شامل همه زندانیان مسیحی نمی‌شود. میزان گزارش داده است که "غیر از جرایم جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور که محکومیت آنان بیش از پنج سال باشد، جرایم باندی و سازمان یافته، اخلال در نظام اقتصادی، سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی و محکومان به قصاص و اعدام، [سایر محبوسین] به مدت ۱۰ روز مرخصی اعطا می‌گردد.''

بر اساس گزارش رسانه‌ها، مسیحیان، عمدتاً ارمنی‌ها، یک در صد جمعیت ۸۳ میلیونی ایران را تشکیل می‌دهند و اکثر جمعیت آن کشور مسلمانان شیعه اند.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، معمولا میعاد حبس محبوسین را در زمان رخصتی مسلمانان کاهش داده و برخی از آنان را عفو می‌کند. اما اقلیت مسیحی ایران به ندرت مورد عفو قرار گرفته اند.

در همین حال، ایرنا، خبرگزاری رسمی حکومت ایران، گزارش داده است که ابراهیم رییسی، رییس جمهور آن کشور، در شب عید کرسمس سال جاری میلادی از خانواده یک "شهید" مسیحی ارمنی که در جنگ ایران و عراق در سال‌های ۱۹۸۰-۱۹۸۸ جان باخت، در تهران،‌ پایتخت آن کشور، دیدار کرد.

XS
SM
MD
LG