لینک های دسترسی

Breaking News

غرق شدن افغان‌ها صحت ندارد، توطیه امریکاست - مقام ایرانی


جانشین فرمانده نیروهای انتظامی ایران امروز ۱۹ ماه می (۲۹ ثور) گفت که خبر غرق شدن شهروندان افغانستان از سوی مرزبانان ایران صحت ندارد و توطیه استکبار جهانی به ویژه امریکا علیه ایران است.

رسانه های دولتی ایران از قاسم رضایی نقل کرده که گفته است "استکبار جهانی این موضوع را به مردم شریف و مسلمان افغانستان القاء کرده است."

پیش از این، مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته بود که حکومت افغانستان باید قضیۀ غرق شدن ده‌ها مهاجر افغان را توسط مرزبانان ایرانی پیگرد کند.

آقای رضایی گفته است: "زمانی که موضوع غرق شدن تعدادی از اتباع مطرح شد، بلافاصله با فرمانده مرزبانی 'تایباد' تماس گرفتم و با بررسی‌های به عمل آمده، مشخص شد چنین موضوعی وجود نداشته و اصلا چنین روحیه‌ای در مرزبان‌های ایران وجود ندارد."

در همین حال، هیات حقیقت‌یاب حکومت افغانستان گفته است که تحقیقات جانب افغانستان نهایی شده و تمام شواهد و مدارک مرتبط با رویداد غرق شدن شهروندان را به مقام‌های ایرانی تحویل داده اند.

قاچاقچیان وارد ایران می‌شوند

در این حال، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجهٔ‌ ایران گفته است که مرزبانان ایرانی موظف اند تا از ورود غیرقانونی اتباع خارجی جلوگیری کنند.

او در جریان یک کنفرانس خبری افزود: "ضمن احترام به دولت افغانستان و اینکه پذیرای میلیون‌ها شهروندان افغان در ایران هستیم، مایلیم رفت و آمدها به‌ شکل قانونی باشد و اتباع این کشور قانونی وارد کشور شوند، اما قاچاقچیان انسان و مواد مخدر و همچنین گروه‌های تروریستی هستند می‌خواهند به شکل غیرقانونی وارد کشور شوند."

با آنهم، آقای موسوی گفت که ایران در انتظار نتیجه گزارش هیات افغانی است، اما تاکید کرد که این اتفاق توسط ایرانی‌ها و در خاک ایران رخ نداده است. او گفت که در روزهای آینده احتمال دارد هیاتی از ایران به افغانستان سفر کرده و این موضوع را پیگیری کند.

هیات حقیقت‌یاب حکومت افغانستان گفته است که در حادثۀ مرزی میان افغانستان و ایران، ۴۶ نفر شامل بود که از این میان ۱۲ نفر آنان جان باخته، ۱۷ نفر ناپدید و ۱۷ نفر دیگر نجات یافته اند.

وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که گزارش هیات حقیقت‌یاب افغان با رهبری حکومت افغانستان شریک شده است.

اعضای خانواده‌های قربانیان این رویداد و باشندگان ولایت هرات با راه اندازی تظاهرات گفته اند که این مهاجران افغان از سوی مرزبانان ایرانی شکنجه شده و سپس به رودخانهٔ دهانه ذوالفقار پرتاب شدند. معترضان خواستار محاکمهٔ عاملان این رویداد در محاکم بین المللی شده اند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان که شخصاً از روند تحقیقات در مورد این رویداد نظارت می‌کند، گفته است که این موضوع در مطابقت به اصول و قوانین بین‌المللی تعقیب می‌شود.

XS
SM
MD
LG