لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: پیشنهاد اتحادیهٔ اروپا برای توافق هسته‌ای می تواند 'قابل قبول' باشد


ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران روز جمعه ۱۲ اگست (۲۱ اسد ) از قول یک دپلومات ارشد آن کشور گزارش داد که پیشنهاد اتحادیهٔ اروپا مبنی بر احیای توافق هسته‌ای ایران "می تواند قابل قبول باشد مشروط بر این که اطمینان حاصل شود" که به خواست‌های عمده تهران، رسیدگی می شود.

ایرنا از قول یک دپلومات ارشد ایران که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گزارش داده است که تهران پیشنهاد اتحادیهُ اروپا را زیر بررسی دارد و در صورتیکه در این پیشنهاد لغو تعزیرات و ضمانت‌های اجرایی آن مدنظر گرفته شده باشد، برای تهران قابل قبول خواهد بود.

اتحادیهٔ اروپا دوشنبهٔ گذشته گفت که "پس از چهار روز گفتگوهای غیر مستقیم میان مقام‌های ایالات متحده و ایران در ویانا، متن " نهایی" احیای توافق هسته‌ای را ارایه کرده است.

یک مقام ارشد اتحادیهٔ اروپا گفته است که تغییرات بیشتر در متن نهایی که پس از ۱۵ ماه مذاکرات ارایه شده است، نخواهد آمد. او گفت توقع دارد که جناح‌های دخیل در مذاکرات در چند هفتهٔ معدود تصمیم نهایی را بگیرند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش کرده اند تا در صورت احیای توافق هسته ایران، روسای جمهور آینده ایالات متحده از این توافق بیرون نشوند-قسمی که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می سال ۲۰۱۸ از این توافق به طور یکجانبه بیرون شد.

اما مقام‌های امریکا گفته اند که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، نمی تواند چنین تضمین را بدهد، زیرا این توافق یک تفاهم سیاسی است نه یک پیمانی که از لحاظ حقوقی الزام آور باشد.

در عین حال، واشنگتن گفته است که بر اساس پیشنهاد اتحادیه اروپا آماده است تا به اسرع وقت توافق هسته‌ای ایران احیا شود.

مقام‌های ایران گفته اند که "دیدگاه‌ها و ملاحظات اضافی" خود را پس از رایزنی در تهران به اتحادیه اروپا که مذاکرات را هماهنگ می کند، انتقال خواهند داد.

توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران قرار بود در ماه مارچ سال روان میلادی احیا شود. اما پس از ۱۱ ماه مذاکرات غیر مستقیم میان ایالات متحده و ایران در ویانا، پایتخت اتریش، احیای این توافق پس از آن به هم ریخت که تهران اصرار کرد تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های ترورستی خارجی امریکا حذف شود.

ایالات متحده روز چهار شنبه یک عضو سپاه پاسداران ایران را به توطیهٔ قتل جان بولتن، مشاور امنیت ملی دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، متهم کرد. اما مقام‌های واشنگتن گفته اند که این اتهام نباید مذاکرات با ایران را برای احیای توافق هسته‌ای متاثر کند.

بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی، تعزیرات اقتصادی که بر ایران وضع شده بود، تا حدی لغو شد و در عوض، تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بیرون شد و تعزیرات شدید اقتصادی را بار دیگر بر ایران وضع کرد، اقدامی که موجب شد تهران نیز از تعهدات این توافق خود را عقب بکشد و غنی سازی یورانیم خود را به مقیاس بلندتری که در توافقنامه محدود شده بود، از سر بگیرد.

ایران همواره ادعا کرده است که غنی سازی یورانیم آن کشور صلح آمیز بوده و برای تولید انرژی و اهداف صلح آمیز است.

ایران همچنان گفته است که در صورت لغو تعزیرات وضع شده از سوی ایالات متحده، آن کشور آمادۀ برگشت به توافقنامه و تطبیق تعهدات مندرج در آن است.

XS
SM
MD
LG