لینک های دسترسی

Breaking News

ایران آمادهٔ از سرگیری مذاکرات 'غیر مستقیم' با امریکا است


سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، روز دوشنبه ۲۷ جون (ششم سرطان) گفت که کشورش آماده است مذاکرات "غیر مستقیم" با ایالات متحده را برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از سر بگیرد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجهٔ‌ ایران در آخرین کنفرانس‌ خبری‌اش منحیث سخنگو گفت در مذاکراتی که قرار است در هفتهٔ جاری میان واشنگتن و تهران صورت بگیرد، تلاش صورت خواهد گرفت تا چند موضوع از جمله لغو تعزیرات ایالات متحده بر ایران، حل شود.

این مقام وزارت خارجهٔ ایران افزود که اتحادیهٔ اروپا منحیث میانجی با ایالات متحده و ایران مذاکرات جداگانه خواهد داشت و تاکید کرد که مذاکرات مستقیم میان تهران و واشتگتن صورت نخواهد گرفت.

ساعاتی پس از اظهارات خطیب زاده،‌ ناصر کنعانی، سخنگوی جدید وزارت خارجهٔ ایران، به خبرگزاری ایرنا گفت که علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد آن کشور، روز سه‌شنبه ۲۸ جون به دوحه، پایتخت قطر، سفر خواهد کرد. .

در همین حال،‌خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که رابرت مالی، مذاکره کنندهٔ ارشد ایالات متحده نیز به قطر خواهد رفت.

پیش از این، منابع آگاه گفته بودند که مذاکرات غیر مستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای احتمالاََ در دوحه برگزار خواهد شد.

اظهارات مقامات وزارت خارجهٔ ایران دو روز پس از آن بیان شد که جوسپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیهٔ اروپا، هنگام بازدید از تهران گفت که ایران توافق کرده است تا در روزهای آینده مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را با ایالات متحده از سر بگیرد.

بوریل پس از ملاقات اش با حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر خارجهٔ ایران، در تهران پایتخت آن کشور، در سه تویت جداگانه گفت که "در ملاقات با امیر عبداللهیان،‌ ما برای از سرگیری مذاکرات میان ایران و ایالات متحده در روز های آینده توافق کردیم." به گفتهٔ این مقام ارشد اتحادیهٔ اروپا، مذاکرات پیشرو توسط تیم اش تسهیل شده است تا مسایل عمدهٔ احیای توافق هسته‌ای ایران، حل گردد.

ایران و ایالات متحده تقریباََ از یک سال به این‌سو در ویانا، پایتخت اتریش، در مذاکرات غیرمستقیم دخیل بوده اند تا توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهان— ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان—احیا شود. اما این مذاکرات سه ماه قبل متوقف شد و از آن بعد، با بن بست مواجه بوده است.

دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جانبه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

به تعقیب آن، ایران نیز از تعهدات توافق هسته‌ای خود را عقب کشید و غنی سازی یورانیم را از سر گرفت.

XS
SM
MD
LG