لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه‌ای:‌ امریکا و غرب مقصر تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین اند


 علی خامنه‌ای، رهبر ایران
علی خامنه‌ای، رهبر ایران

علی خامنه‌ای،‌ رهبر ایران، روز یکشنبه ۱۹ جون (۲۹ جوزا) در مورد تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین بار دیگر گفت که مشکل اصلی منازعه در اوکراین، تمایل ایالات متحده و کشور‌های غربی برای گسترش نفوذ ناتو است.

خامنه‌ای این اظهارات را در جریان ملاقات با قاسم جورمات توقایف، رییس‌جمهور قزاقستان که از تهران دیدن می کند، بیان کرد.

بر اساس معلومات وبسایت رسمی رهبر ایران، خامنه‌ای در دیدار با آقای توقایف همچنین گفته است که "باید مسایل را با دقت رصد و بررسی کرد و مراقب بود، زیرا امریکایی‌ها و غربی‌ها همواره درصدد گسترش دایره نفوذ خود در مناطق مختلف از جمله در شرق و غرب آسیا، و ضربه زدن به استقلال و اقتدار کشورها هستند."

اظهارات آقای خامنه‌ای در واقع تکرار ادعای اصلی مقامات روسی برای توجیه حمله به اوکراین است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، پس از تهاجم نظامی بر اوکراین، همواره ادعا کرده است که قوای کشورش "عملیات نظامی ویژه" را در اوکراین انجام می دهد. پوتین همچنین گفته است که به هدف "غیرنظامی سازی" و "نازی زدایی" اوکراین،‌ کشوری که طرفدار غرب است" عساکراش را به این کشور اعزام کرده است.

اما کشور‌های غربی، به ویژه ایالات متحده، تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین را جنگ تمام عیار بر حاکمیت یک کشور مستقل خوانده و گفته اند که در برابر چنین تهاجم نه تنها برای اوکراین کمک مالی فراهم می‌کنند،‌ بلکه تسلیحات لازم را برای نظامیان آن کشور ارسال می‌کنند تا در برابر تهاجم روسیه از خود دفاع کنند.

علاوه بر تلفات غیر نظامیان اوکراینی، از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، بیش شش میلیون جمعیت آن کشور مجبور به ترک کشور‌شان شده اند و کم و بیش هشت میلیون اوکراینی در داخل آن کشور از خانه‌های‌شان بیجا شده اند و بسیاری از شهرهای آن کشور به خصوص در شرق اوکراین، قسماََ و یا کاملاََ‌ ویران شده اند.

XS
SM
MD
LG