لینک های دسترسی

Breaking News

آیا شرکت ایربس فروش طیاره به ایران را ادامه خواهد داد؟


پس از لغو توافق هسته ای و لغو تعزیرات، شرکت هوایی ایران ایر، قرار داد خریداری بیش از ۲۰۰ طیاره را با شرکت های ایربس اروپا و بوئنگ امریکا بست
پس از لغو توافق هسته ای و لغو تعزیرات، شرکت هوایی ایران ایر، قرار داد خریداری بیش از ۲۰۰ طیاره را با شرکت های ایربس اروپا و بوئنگ امریکا بست

مقام های ایرانی می گویند که شرکت طیاره سازی ایربس تا چند روز دیگر تصمیم اش را در مورد فروش طیاره به ایران اعلام خواهد کرد.

پس از آنکه دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، توافقنامه هسته ای ایران را ترک کرد، مقام های امریکایی گفتند که جواز شرکت های طیاره سازی برای فروش طیاره به ایران نیز لغو می گردد.

هر چند ایربس یک شرکت اروپایی است، اما در ساخت طیاره های این شرکت از اجزا و فناوری امریکایی نیز استفاده می شود.

به دنبال امضای توافقنامه هسته ای و لغو تعزیرات اقتصادی علیه ایران شرکت هوایی ایران ایر قرارداد خریداری ۱۱۸طیاره را با شرکت ایربس بست که ارزش آن به ۲۷ میلیارد دالر امریکایی می رسد.

علاوه بر آن،ایران قرارداد خریداری ۱۰۰ طیاره را با شرکت امریکایی بوئنگ به امضا رسان.

اما با خروج امریکا از توافقنامه هسته ای ایران، واشنگتن گفته است که تعزیرات اقتصادی علیه ایران را دوباره وضع می کند.

روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان گفته اند که با وجود خروج امریکا از توافقنامه هسته ای ایران به این توافقنامه پایبند خواهند بود.

صرف نظر از اینکه آیا شرکت ایربس متاثر از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای خواهد شد یا خیر، اقدام امریکا از قبل تاثیرات منفی بر ارزش پولی ایران گذاشته است.

رسانه های غربی گزارش می دهند که پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای، ارزش ریال، واحد پولی ایران، در مقابل دالر امریکایی به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. بر اساس گزارش ها، حال ۸۰ تا ۹۰ هزار ریال ایرانی در برابر یک دالر امریکایی تبادله می شود، در حالیکه قبل از خروج امریکا از توافق هسته ای، یک دالر امریکایی معادل ۶۵ هزار ریال ایرانی تبادله می شد.

در یک انکشاف دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی یک صحبت تیلیفونی با انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در مورد حفظ توافقنامه هسته ای ایران و جلوگیری از تشدید تشنج ها در شرق میانه بحث کردند.

XS
SM
MD
LG