لینک های دسترسی

Breaking News

ظریف در دیدار با ملا برادر: در افغانستان حکومت همه‌شمول ایجاد شود 


محمد جواد ظریف، وزیر خارجهٔ ایران امروز ۳۱ جنوری (۱۲ دلو) در جریان ملاقات یک هیات گروه طالبان، خواستار تشکیل یک حکومت همه‌شمول در افغانستان شد.

وزارت خارجهٔ ایران با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هیات طالبان که ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان ریاست آن را به عهده دارد، سه شنبه گذشته به دعودت رسمی تهران وارد این کشور شده و در مورد روند صلح افغانستان تبادل نظر کردند.

در این اعلامیه آمده است: "تصمیمات سیاسی نمی تواند در خلا اتفاق بیافتد و تشکیل حکومت همه‌شمول باید در یک فرایند مشارکتی و با در نظر داشت ساختارها و نهادها و قوانین بنیادی مانند قانون اساسی شکل گیرد."

مقام‌های ایرانی در حالی از چند روز به اینسو سرگرم دیدار با یکی از مقام‌های ارشد طالبان است که چندی پیش، جواد ظریف در مصاحبه با طلوع نیوز گفته بود که گروه طالبان در نزد حکومت ایران هنوز هم یک گروه تروریستی پنداشته می‌شود.

حکومت افغانستان تا اکنون در رابطه به اظهارات آقای ظریف مبنی بر ایجاد حکومت همه‌شمول واکنشی نشان نداده است.

در یک سال گذشته، این سومین بار است که هیات‌های طالبان به ایران سفر کرده و با مقام‌های آن کشور در موارد مختلف به ویژه روند صلح افغانستان بحث می‌کنند.

شبکۀ سی ان ان در ماه اگست گزارش داد که اسناد معتبر در دست دارد که نشان می‌دهد ایران به خاطر کشتن نیروهای امریکایی و ایتلاف در افغانستان، به طالبان پاداش داده است.

پیشتر از آن مایک پمپیو، وزیر خارجۀ پیشین ایالات متحده نیز در مصاحبه با رادیو آزادی گفته بود که ایران طالبان را تسلیح می‌کند، هرچند ایران گفته‌های آقای پمپیو را "اتهامات بی‌اساس" خوانده و رد کرده بود.

در همین حال، شیر محمد عباس ستانکزی، معاون هیات مذاکره کنندهٔ طالبان دو روز پیش در مسکو گفت که باید در افغانستان حکومت موقت ایجاد شود و رییس جمهور محمد اشرف غنی استفعا دهد.

اما، رییس جمهور غنی در واکنش به این تقاضای گروه طالبان گفت که حکومت موقت منجر به خونریزی می‌شود.

آقای غنی همچنان از جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده خواست تا بر گروه طالبان فشار آورده و در خروج بیشتر نیروها از افغانستان از عجله کار نگیرد.

پیش از این، ادارهٔ آقای بایدن گفته بود که توافقنامهٔ فبروری سال ۲۰۲۰ با گروه طالبان را دوباره مرور می‌کند تا اطمینان حاصل گردد که طالبان تا کدام اندازه به تعهدات شان عمل کرده اند.

XS
SM
MD
LG