لینک های دسترسی

Breaking News

هیات مذاکره کننده: طالبان در دوحه موضوع حکومت موقت را مطرح نکرده اند


هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که طالبان در جریان مذاکرات موضوع حکومت موقت را مطرح نکرده و اگر در بیرون از مذاکرات مطرح کرده اند، جنبۀ تبلیغاتی داشته است.

رسول طالب، یک عضو این هیات روز یکشنبه ۳۱ جنوری (۱۲ دلو) در نشست خبری آنلاین گفت که در شرایط فعلی، بحث حکومت موقت نیست و مبنا برای این هیات اظهارات رسمی اعضای طالبان در میز مذاکره است.

او تاکید کرد: "اگر طالبان حرفی دارند، وارد مذاکره شده و بحث را رسمی مطرح کنند. در غیر آن ستانکزی در میز مذاکره غیرحاضر است، ولی در مسکو ادعاهایی را مطرح می‌کند که بیشتر برای انحراف افکار عامه است."

این عضو هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان گفت که روند مذاکرات تا اکنون به بن‌بست نرسیده است، اما دچار رکود و وقفه شده است که دلیل آن طالبان استند.

هیات جمهوری اسلامی افغانستان تاکید دارد که فرصت پیش‌آمده برای حل مشکل افغانستان "نباید از بین برود".

همچنان آقای طالب گفت که بحث ادارۀ موقت را هنوز هم هیچ کشوری نیز به گونۀ رسمی مطرح نکرده اند.

این در حالی است که شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون هیات مذاکره کنندهٔ طالبان دو رور قبل در یک نشست خبری در مسکو گفته بود: "امروز اگر اشرف غنی از جنگ دست بردارد و بگوید که استعفا می‌کند و برای صلح قربانی می‌دهد ما حاضر استیم به مذاکره برای حکومت جدید… به همین دلیل هم مذاکره می‌کنیم."

آقای ستانکزی حکومت کنونی افغانستان را "یگانه مانع" در برابر صلح عنوان کرده است.

همچنان در واکنش به اظهارات عباس ستانکزی، شریفه زرمتی عضو دیگر هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان گفت که اظهارات افراد طالبان از تریبون دیگر کشورها هیچ اهمیتی برای این هیات ندارد و رییس جمهور غنی بر اساس آرای مردم به کرسی ریاست جمهوری دست یافته است.

خانم زرمتی تاکید کرد: "اگر بر سر میز مذاکره چنین صحبتی بکند، ما نمی‌توانیم که مسایل ملی کشور را سرشان تصمیم بگیریم، ما بزرگان و مردم را داریم و با آن‌ها صحبت خواهد شد و شورای عالی مصالحه و دولت در این قسمت تصمیم‌گیر خواهند بود."

پیش از این محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته بود که ایجاد حکومت موقت فاقد مشروعیت است و منجر به خونریزی خواهد شد.

رییس جمهور غنی روز جمعه ۲۹ جنوری (۱۰ دلو) در نشست مجازی سوی انستیتوت پژوهشی "اسپن"، با اشاره به پیامد‌های جنگ‌های داخلی دهه نود میلادی گفت که طرح حکومت‌های موقت در افغانستان ناکام است و این حکومت‌ها منجر به جنگ داخلی و خونریزی شده اند.

XS
SM
MD
LG