لینک های دسترسی

Breaking News

ایران به نظارت ملل متحد از فعالیت‌های هسته‌ای خود شرط گذاشت


ایران می‌گوید که اگر مذاکرات قدرت‌های جهان پیرامون برنامهٔ هسته‌ای این کشور در مسیر درست ادامه یابد،‌ این کشور به مفتشین ملل متحد اجازهٔ نظارت از برخی از فعالیت‌های کلیدی‌اش را خواهد داد.

قرار است توافق ماه فبروری با ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی در اواخر ماه جاری منقضی شود؛ امری که می‌تواند مذاکرات ویانا را تعلیق کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که یکی از گزینه‌ها پس از تاریخ ۲۱ می می‌تواند تمدید تاریخ مذاکرات باشد "در صورتی که مذاکرات در مسیر درست در حرکت باشد و تهران با آن توافق کند".

ایران تفتیش تاسیسات غیرهسته‌ای، به شمول تاسیسات نظامی مظنون به فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای را متوقف کرده است؛ اقدامی که برای شفافیت پروسه رضاکارانه صورت می‌گرفت.

تهران همچنان دسترسی ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی به تصاویر ویدیویی تجهیزات نظارتی را قطع کرده است؛ کمره‌هایی که این ادارهٔ ملل متحد برای تصدیق رعایت از توافق هسته‌ای نصب کرده بود.

سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که کمره ها در این تاسیسات به ثبت ادامه خواهند داد اما اگر ایالات متحده تعزیرات وضع شده را تا اخیر مدت سه ماه رفع نکند، تصاویر ویدیویی آنرا حذف خواهد کرد.

ایران این اقدامات را در انتقامجویی از بیرون شدن ایالات متحده از توافقنامهٔ هسته‌ای انجام داده است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از توافقنامهٔ هسته‌ای ایران بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر آن کشور وضع کرد.

کشورهای شامل در توافقنامهٔ هسته‌ای ایران از چندی به اینسو در ویانا مذاکرات را دوباره آغاز کرده اند تا این معامله دوباره احیا شود. نمایندگان ایران و ایالات متحده نیز در این مذاکرات به گونهٔ غیرمستقیم شامل اند.

XS
SM
MD
LG