لینک های دسترسی

Breaking News

ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی یورانیم را آغاز کرد


تاسیسات هسته‌ای نطنز
تاسیسات هسته‌ای نطنز

ایران می‌گوید غنی‌سازی با خلوص ۶۰ درصد یورانیم را در تاسیسات نطنز آغاز کرده است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۶ اپریل (۲۷ حمل) در گزارشی به نقل از علی اکبر صالحی، رییس ادارهٔ انرژی اتمی ایران نوشته که سرعت غنی‌سازی ۶۰ درصدی یورانیم ۹ گرام در ساعت است.

ادارهٔ بین‌المللی انرژی اتمی هنوز این خبر را تایید نکرده و از ابراز نظر در مورد آن امتناع ورزیده است.

این در حالی است که ایران و قدرت‌های جهانی روز پنجشنبه ۲۶ حمل در شهر ویانا مذاکرات احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را از سر گرفتند.

در توافقنامهٔ هسته‌ای ایران آمده است که این کشور فقط می‌تواند یورانیم را تا خلوص ۳.۶۷ درصد با به کار گیری نسل اول دستگاه‌هایIR-1 غنی کند و تنها از همین سانترفیوژها در تاسیسات نطنز استفاده کند.

امریکا و کشورهای اروپایی دخیل در توافق هسته‌ای، تصمیم اخیر تهران مبنی بر افزایش سطح غنی سازی یورانیم را "تحریک آمیز " خوانده‌ و هشدار دادند كه غنی سازی یورانیم با خلوص ۶۰ درصد و نصب ۱۰۰۰ سانترفیوژ دیگر در تاسیسات هسته‌ای نطنز مغایر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

ایران در واکنش به انفجار اخیر در تاسیسات هسته‌ای نطنز که به گفته مقامات تلفات انسانی و آلودگی رادیواکتیف به همراه نداشت، اعلام کرد که غنی سازی یورانیم را تا خلوص ۶۰ درصد بلند می‌برد.

در اوایل هفتهٔ گذشته انفجاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز در نزدیک تهران رخ داد که ایران آن را مرتبط با "تروریزم" دانسته و اسراییل را به انجام آن متهم کرد و هشدار داد که "در زمان مناسب" انتقام آن را خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG